תקלת מקזז לא ברורה, 23.10.2023
מטוס מדגם B738, של חברת Smartwings, היה בדרכו מברמינגהם (אנגליה) לחאניה (כרתים). במהלך השיוט נדלקה, מעת לעת, נורית STAB OUT OF TRIM. הצוות ביצע את הצ'קליסט, המחייב ניתוק טייס אוטומטי והודיע לבקר כי הם לא עומדים בדרישות RVSM. הבקר התיר להם להמשיך בשיוט בגובה 37,000 רגל. ביעד הם נחתו עם מדפים 15.
רשות החקירה של צ'כיה פרסמה כי המטוס שוחרר לטיסה מחאניה MEL ובהמשך נמצאה תקלה ב-trim actuator וזה הוחלף.
לא מסתדר לי… אני קצת מכיר את ה-NNC (שלום שלום). תקלת STAB OUT OF TRIM אומרת שהטייס האוטומטי לא מקזז כראוי. אם הוא ממשיך לקזז (איך בודקים את זה בשיוט?) אז אין תקלה. אם הוא לא מקזז, צריך לנתק ט"א ולנסות לקזז חשמלית. אם המקזז החשמלי עובד, אפשר להמשיך בטיסה ידני (כמובן בהיעדר ט"א לא עומדים ב-RVSM) ואפשר לנחות בתצורה רגילה. אם, ככתוב, נחתו עם מדפים 15, זה אומר שהמקזז החשמלי לא עבד ועברו הלאה לבד"ח של Stabilizer Trim Inoperative, המחייב נחיתה עם מדפים 15, בכל מקרה, אם אפשר לקזז ידנית או שהמקזז תקוע לגמרי.
אני לא מכיר שום MEL העוסק במקזז…יש MEL על נורית STAB OUT OF TRIM.. יש כמה אופציות. או שהסיפור, כפי שהוא כתוב, אינו מדויק. או שהצוות לא זיהה נכון את התקלה, היה לו קיזוז חשמלי ובכל זאת הלכו למדפים 15, שלא לצורך. בכל מקרה, המטוס טס חזרה לברמינגהם בגובה 34,000 רגל, כלומר הוא היה כשיר RVSM, משמע עם טייס אוטומטי מחובר. מכאן שהוא בוודאי לא שוגר עם MEL על נורית STAB OUT OF TRIM, כי עם הסעיף הזה אין להשתמש בטייס אוטומטי ומן הסתם אין כשירות RVSM.. מסקנה-לא כל מה שכתוב בפרסומים באינטרנט וגם של רשויות חקירה, הוא בהכרח אמין עד הסוף וכדאי לבדוק.
מה בכל זאת אפשר ללמוד? תקלות קורות. חשוב מאד לבצע אבחון נכון של תקלה, כי אבחון שגוי עלול להוביל אותנו למחוזות לא רצויים. יש סעיף חדש שהוכנס ל-QRH רק לאחרונה והוא נותן קווים מנחים לטיפול במצבים לא נורמליים. נרשם שם, בין השאר:
ANALYZE THE SITUATION
Review all warning lights, caution lights and other alert lights to identify the non-normal situation. Prioritize alerts and recommend course of action.
התייחסות נרחבת יותר קיימת בפרק 8 ב-FCTM. לרוב נורית אזהרה או הודעת EICAS, ככתוב, נותנות לנו את כל המידע הדרוש, יש NNC לבצע. לפעמים התמונה קצת יותר מורכבת ודורשת יותר מאמץ, בחינה של עוד אספקטים, תצוגות, מחוונים וכיוצא באלה. איך לפעול, במצב מורכב, זו החלטה. כמו כל תהליך קבלת החלטות, גם תהליך זה מתחיל ב-Facts. בהצלחה.