תאונת גרירה, 5.7.2024
מטוס מדגם B738, של חברת Aeroflot, נדחף/נגרר להתנעת מנועים, ביציאה לטיסה משדה התעופה של קזאן. במהלך הגרירה הגורר האט, המטוס המשיך להתקדם, טיפס על הגורר ונעצר.
לעיתים נדירות ניתן לראות סרטון של תאונה, כפי שהתרחשה, לתאונה זו יש סרטון בקישור המצורף. מה קרה שם? סביר להניח שלא נדע במדויק. קטע הדחיפה לאחור והגרירה, בפרט עם מוט גרירה, הוא בעייתי וכבר אירעו אין ספור תאונות במהלכו. כאשר הגורר נע לפנים, והמטוס נגרר אחריו, העצירה חייבת להתבצע בקטע נסיעה ישר ובהדרגה, עוד מהירות אפס. אם מתפתחת זווית, בין כיוון התנועה של הגורר לבין וקטור ההתקדמות של המטוס (עם מנועים פועלים בוודאי, אבל גם מהאינרציה של הגרירה), המטוס ימשיך בדרכו, יקמט את המוט ויטפס על הגורר. זו פיזיקה פשוטה. כדי לעצור מטוס בצורה כזו, איש האוזניות חייב להורות לטייס לבלום, תוך כדי תנועה, כאשר באופן רגיל הנוהל הוא להגיע לעצירה ואז להורות לטייס להצמיד בלמים. כאשר מתפתח מצב המחייב עצירה לא מיטבית, לעיתים קרובות איש האוזניות יהיה בלחץ ולא יצליח להעביר את המסר. יש מקרים בהם מתנתק הקשר, בדיוק בשנייה הקריטית, במיוחד במקומות בהם עדיין נעשה שימוש באוזניות עם חוט. כטייסים אין לנו הרבה מה לעשות, חוץ מלשמור על ערנות ולראות אם מתפתח מצב מסוכן. זה יכול להיות קשה, כי לעיתים נניע תוך כדי הגרירה.