שפשוף זנב בשדה גבוה-מעקב, 22.12.2023
בידיעון 26-23 הבאתי את סיפורה של התקרית הבאה:
מטוס מדגם A321, של חברת Volaris, ביצע גישה למסלול 11, בשדה התעופה Guadalajara שבמקסיקו. הצוות הלך סביב בגובה נמוך ובתוך כך זנב המטוס פגע במסלול. הצוות המשיך בתהליך, טיפס לגובה 12,000 רגל, נכנס לגישה נוספת ונחת בשלום. למטוס נגרם נזק משמעותי.
לאחרונה התפרסמו פרטים נוספים על התקרית. מתברר שזו הייתה טיסת אימון לקצין ראשון (כנראה IOE). הקברניט זיהה כי הגישה תלולה, לקח את ההטסה והלך סביב מאוחר. תוך כדי הליכה סביב דפק את הזנב.
רשות החקירה של מקסיקו קבעה כי הנזק קטן ודירגה את האירוע כתקרית. לא יודע עד כמה זה קטן, אני יודע שהמטוס הזה, שהיה עושה בקביעות כמה קטעי טיסה כל יום, לא טס מאז (מעל חודש), כך שגם אם הנזק הפיזי למטוס לא גדול, הנזק הכלכלי לחברה עצום ומצטבר. אני גם בספק אם מדובר בנזק פיזי קטן. ההבדל בין תקרית ותאונה, מבחינת הרשות, האם על פי ICAO הם חייבים לפתוח בחקירה או לא.
בכל טיסה יש Threats. יש איומים רגילים, בהתאם לשלבי הטיסה ויש ספציפיים ליעד, לתנאים וכיוצא בזה. בטיסות אימון, יש איומים נוספים, הנגזרים מהניסיון של המתאמנים. בוחן הוא התפקיד היחיד בחברת תעופה שאמור להיבחן על רמתו כל העת. מעבר למטלות הרגילות של קברניט, עליו להיות מסוגל לשאת בעול ובעומס הנוסף של טיסה עם טייסים חסרי ניסיון. זה אומר לזהות איומים ולהתמודד איתם לפני שהם מתממשים. גישה תלולה מגיעה לרוב בעקבות גישה לא מיוצבת ואפשר לזהות את זה בשלב מוקדם, שלא מחייב לקיחת שליטה והליכה סביב מגובה הצ'ק, שהיא תרגיל מסוכן.