שפשוף זנב בהמראה, 9.7.2024
מטוס מדגם B773, של חברת LATAM, המריא על מסלול 35L במילנו, בדרכו לסאו פאולו. המטוס שפשף את הזנב בהמראה. הצוות עצר טיפוס בגובה 5,000 רגל, לאחר מכן נכנס לריתוק בגובה 6,000 רגל, מערבית מהשדה ורוקן דלק. נחתו בשלום אחרי כ- 75 דקות מההמראה. למטוס נגרם נזק משמעותי.
המטוס הוא בן 12. אינני יודע מה בדיוק ההתקנות שיש במטוס זה, אבל Tail Skid יש לו (היה לו). במערכת ההטסה Fly by Wire של מטוסים אלה אמורה להיות הגנה מפני שפשוף זנב, כפי שיש במטוסי ECE-F שלנו ובמטוסי 787. המערכת מבוססת על חיישן קרבה, שכאשר הוא חש שהמסלול מתקרב לזנב המטוס, נותן תיקון להגה הגובה, המנוגד לתנועה. במאמץ קטן אפשר להתגבר על התיקון הזה. כמוכן, במטוסים הללו, במקרה של שפשוף הזנב במסלול מופיעה הודעה EICAS. הבד"ח מתריע מפני המשך דיחוס המטוס, שעלול להחמיר את הנזק הפיזי ומנחה לשחרר את הדיחוס. בהמשך מופיעה ההנחיה Plan to land at the nearest suitable airport. כפי שמוסבר ב-FCTM, ההנחיה לתכנן נחיתה בשדה המתאים הקרוב, הינה במונחי זמן, מכאן שהזמן בו המטוס שוהה באוויר הוא פקטור והפקטור הזה לא מאבד מחשיבותו אחרי שבחרנו את השדה המתאים. לפיכך, כפי שנכתב כבר בסיכום אירוע דומה, שאירע למטוס 737 שלנו לפני מספר שנים, המתנה להורדת משקל על ידי ריקון דלק או שריפתו, מנוגדת לבד"ח. כפי שכתוב עוד בספרות, ניתן לבצע נחיתה בטוחה מעל משקל הנחיתה המרבי.
בקישור יש סרטון בו נראית התאונה (כנראה שהיקף הנזק גדול). נראה רע מאד, לא לבעלי לב חלש.