שפשוף זנב בהמראה 1.11.2023
אירוע שנתקלנו בכמותו די הרבה, אבל אני מעלה אותו כאן, עקב ההקשר. מטוס מדגם 739B, של חברת United, המריא, על מסלול, 9 בבוסטון. במהלך ההמראה המטוס שפשף את זנבו. הצוות עצר טיפוס בגובה 5,000 רגל והחזיר את המטוס לנחיתה בטוחה, בתוך זמן קצר. יעד הטיסה היו ניוארק (טיסה קצרה, כ- 50 דקות) ועל המטוס היו יחסית מעט נוסעים, כך שבהחלט יתכן שמשקלו היה קל ו לא היה צורך בנחיתה מעל המשקל.
ההקשר. מתברר שהמטוס היה מתוכנן להמריא על מסלול R.4 מסלול של 10,006 רגל אורך. הרוח הייתה .300/8 כלומר צולבת, עם רכיב גב קל. עקב העובדה שמטוס אחר נתקע וחסם את המסלול, הצוות קיבל את מסלול 9 להמראה. אורכו 7,001 רגל בלבד והרוח, למסלול זה היא כבר כמעט כולה בגב. לא ידוע לי כרגע מתי התקבל שינוי המסלול, אבל מהיכרות עם הנהלים בארה"ב, סביר להניח שזה קרה אחרי תחילת ההסעה, שלא הייתה ארוכה. ממה שהצלחתי לדלות, מאתר 24 Flightradar, מטוס מנהלים קנדי, נתקע על מסלול R,4 כאשר המטוס המעורב בתקרית היה בהסעה לכיוון המסלול, די קרוב לתחילתו. מכאן שככל הנראה המרשה ניתן למסלול אחר וסמוך להגעה לעמדת ההתיישרות, הצוות קיבל את ההודעה שהמסלול חסום והצעה להמריא על מסלול 9.
אלא מה, הנתונים שונים לחלוטין, אורך המסלול, רכיב הרוח. האם לצוות היה די זמן לבצע חישוב מחדש? האם חישבו את הנתונים החדשים והזינו את הכוח והמהירויות המעודכנות ל -FMC? האם שינו את המסלול ב-FMC כראוי? האם שינו את מצב המדפים להמראה? …(אם נדרש שינוי). כל אל ו שאלות פתוחות, שאין לי תשובה עליהן, אבל אלו הדברים שאיתם צוות מתמודד, כאשר מתקבל שינוי מסלול, בשלב כה מאוחר. אגב, פרק הזמן שלקח, מהרגע שמטוס המנהלים נתקע על המסלול ועד ההמראה שבה השתפשף הזנב, היה כ-4 דקות וזה כלל את זמן ההסעה. האם הצוות הספיק לבצע את כל הנדרש וגם לבצע בקרה צולבת? לא בטוח שנדע, בכלל לא בטוח שתהיה חקירה מלאה.
כל הקטע של ההסעה, חישובי הביצועים זה AOV. שינוי מסלול או ביצועים מחייב עבודה מסודרת של הצוות. זה חישוב מחדש. זה שינוי ב -FMC של המסלול לעזיבה, של נוהל העזיבה, של כוח המנוע, המדפים, המהירויות. זה לוקח זמן. לא צריך "למרוח" אבל צריך לקחת את הזמן הדרוש. לנו יש צ'קליסט לזה, שמכסה את כל הקצוות. הוא נכתב בעקבות תקריות שמהן למדנו. לזכותו של הצוות יאמר – הם זיהו ששפשפו זנב. עצרו טיפוס וחזרו לנחיתה. כך צריך. ככל הנראה הנזק לא היה גדול, שכן המטוס יצא לטיסתו הבאה למחרת. אם הנזק גדול או לא, אפשר לבדוק רק אחרי הנחיתה.