שבור! 23.7.2023
שברת. מטוס מדגם A320, של חברת Allegiant, המריא מפורט לאודרדייל לכיוון לקסינגטון. כאשר שייט בגובה 23,000 רגל, קיבלו התראות TCAS. בתחילה TA ולאחר מכן RA עם הוראת Climb. הצוות ביצע את ההנחיה וכתוצאה מתמרון חריף נפלו שני אנשי צוות בקבינה, אחד מהם נפצע. כתוצאה מפציעת איש הצוות, הקברניט החליט לשוב לנחיתה בשדה המוצא.
ה-NTSB פרסמו לאחרונה את דוח החקירה שלהם. כמקובל בדוח מקטגוריה 4, הוא בקושי מהווה דיווח שהיה אירוע כזה ואי אפשר ללמוד ממנו כמעט כלום. הדוח מתאר בקצרה מה קרה ומסקנתו היא שתמרון חריף של הצוות, בתגובה להתראת TCAS, גרם לפציעה של איש צוות קבינה. החוקרים
לא עוסקים בסיבות שבגינן נוצרה הקרבה האווירית, לא מנתחים את תגובת הטייסים ולא נותנים שום כלים למניעת אירועים דומים בעתיד, מכאן שהחקירה אפילו לא ממלאת את מטרתה החוקית.
אין לי שום פרטים לגבי הקרבה האווירית. זו התרחשה. התרעת RA לא הגיעה בהפתעה, קדמה לה התרעת TA. מכאן שהצוות היה צריך לצפות לכך שתגיע התרעה חמורה יותר וגם יכול היה, אולי, לצפות מה התמרון שיידרש (להכין את היד על הסטיק ואת האצבע על לחצן ניתוק המצערת).
יש הגדרות ברורות מה מביא להתרעת TA ולהתרעת RA ומה התמרון הנדרש משזו התקבלה, כדי לספק הפרדה בין המטוסים ולמנוע התנגשות. לא צריך "לשבור". צריך לזכור שאנחנו לא לבד במטוס, יש בקבינה בני אדם ופעילות. מהן הדרישות מהטייסים, כדי למלא את ההנחות שעל פיהן עובדות מערכות TCAS?
להלן ציטוט מפרסום של IATA, המתבסס על ICAO Doc. 9863:
a) the pilot will respond within 5 seconds to the first RA;
b) the vertical acceleration will be 0.25 g until the required vertical rate is achieved;
c) for subsequent RAs the pilot will respond within 2½ seconds and with 0.25 g except for RA reversals and increase rate RAs; and
d) for RA reversals and increase rate RAs, the pilot will respond with 0.35 g.
סיכום בעברית: מצופה מהטייס שיגיב, להתרעת RA ראשונה, בתוך 5 שניות, עם תמרון של 0.25 ג'י, עד שיגיע לשיעור הטיפוס/הנמכה הנדרש. אם יש התרעה נוספת, יש להגיב אליה בתוך 2.5 שניות, גם כן בתמרון של 0.25 ג'י. במצב של היפוך הוראות (Reversal) מצופה מהטייס שיבצע תמרון של 0.35 ג'י, בתוך 2.5 שניות (פשוט כי Reversal זו דרגת סיכון להתנגשות גבוהה יותר).
ציטוט מתוך ה-FCTM:
RA maneuvers require only small pitch attitude changes which should be
accomplished smoothly and without delay. Properly executed, the RA maneuver
is mild and does not require large or abrupt control movements. Remember that
the passengers and flight attendants may not all be seated during this maneuver.
זהו. זו לא "שבירה", זה תמרון מדוד וממש לא פראי.