צלילה של 6,000 רגל? 21.5.2024
מטוס מדגם B773, של חברת Singapore, נקלע לחיתחות חמור, כאשר שייט בגובה 37,000 רגל, בתחומי מיאנמר. בתקרית נפצעו עשרות נוסעים. אחד הנוסעים, בן 73, נפטר, ככל הנראה מהתקף לב. המטוס היטלטל, נוסעים שלא היו חגורים פגעו בתקרה ולאחר מכן נפלו על המושבים והמעברים, ציוד רב התפזר בקבינה. בינים נפתחו. מסכות חמצן נפלו. בעקבות התאונה הצוות סטה לנחיתת חירום בבנגקוק. הנוסעים פונו לטיפול. למטוס נגרמו נזקים.
רובנו נתקלנו בכתבות בעיתונות, לפיהן המטוס "צנח" 6,000 רגל. אנחנו במקצוע ויודעים שנתון זה לא סביר. אגב, לא צריך נפילה כזו, כדי ליצור את הנזקים המתוארים. מספיק מעבר קצר, בין ג'י חיובי לשלילי ובחזרה.
אתר Flightradar2 פרסם מאמר, אליו צירף קישורים לקבצי נתונים. אחד הקבצים, גיליון הכולל את נתוני הטיסה, כפי שנמדדו באמצעות ADS-B, עם דגימות בכל 3 שניות.
להלן תמצית הנתונים הרלוונטיים: האירוע נמשך כדקה וחצי, החל מ-07:49:28. בכל האירוע המטוס לא הנמיך יותר מ-75 רגל מגובה השיוט. המטוס הנמיך 6,000 רגל רק מספר דקות מאוחר יותר, במסגרת התארגנות של הצוות לנחיתת חירום. בתחילה המטוס הנמיך 75 רגל, כאשר ההנמכה התחלפה בשיעור טיפוס, שהגיע עד 1,664 רגל לדקה, מה שהביא את המטוס, בתוך פחות מ-20 שניות לגובה 37,300 רגל. שם התחלפה המגמה, נוצר שיעור שקיעה של 1,536 רגל לדקה והמטוס הנמיך 175 רגל בתוך 3 שניות. המגמה התחלפה שוב, לשיעור טיפוס שהגיע עד כ-900 רגל לדקה והביא את המטוס לגובה המרבי 37,400 רגל. המגמה שוב התחלפה ונוצר שיעור הנמכה של עד 1,536 רגל לדקה, שהביא את המטוס לגובה 36,975 רגל. משם הכול התייצב. כלומר, לא רק שהמטוס לא צנח 6,000 רגל, כל האירוע התרחש מעל גובה השיוט. ראו תרשים למטה.
לאחר שהתפרסמו נתוני אתר Flightradar24, פרסמה רשות החקירה של סינגפור כמה נתונים, מתוך ה-DFDR (הם כמובן מדויקים יותר). כאשר המטוס שייט, בגובה 37,000 רגל, בשמי מיאנמר, הוא חלף באזור שבו הייתה פעילות של זרמי אוויר עולים והתפתחות של עננות ערמתית. בתחילה חלו תנודות במישור העלרוד, שהתבטאו בשינוי עומס בין 0.44 ג'י ל-1.57 ג'י, במשך 19 שניות. במקביל החל המטוס לטפס, באופן לא רצוני, כנראה עקב כניסה לזרם אוויר עולה, עד לגובה מרבי 37,362 רגל. הטייס האוטומטי נתן פקודה להורדת אף, כדי לחזור לגובה. במקביל, נרשם "טרנד" עליית מהירות, לו הטייסים התנגדו בעזרת מעצורי האוויר. השלט המורה על הידוק החגורות הופעל. כ-20 שניות מתחילת האירוע חל שינוי פתאומי בעומס, בין 1.35 ג'י חיובי למינוס 1.5 ג'י, בתוך 0.6 שניה. כתוצאה מכך הושלכו כלפי מעלה כל הנוסעים שלא היו חגורים וציוד. בתוך 4 שניות הג'י השלילי התחלף בחזרה ל-1.5 ג'י חיובי, מה שגרם לכך שכל מה שהתעופף בחלל הקבינה נחת בחזרה. במהלך הזה המטוס הנמיך 178 רגל. בשלב זה הטייסים ניתקו טייס אוטומטי וניסו להתנגד לתנועות המטוס ידנית. הטייס האוטומטי היה מנותק במשך 21 שניות בלבד.
האזור ידוע בפעילות של זרמי אוויר אנכיים חזקים. לא ברור כרגע האם היו הדי מכ"מ, האם המטוס עבר בתוך ענן פעיל או מעליו ואם כן, באיזה מרווח. מה שבטוח שעשרות נוסעים לא היו חגורים.
כאשר מטוס עובר באזור המתאפיין בזרמי אוויר אנכיים חזקים, בעוצמות משתנות, הוא מיטלטל כלפי מעלה ומטה. מערכות המטוס מנסות לשמור נתונים ומתנגדות למגמות. מה שזורק את הנוסעים והציוד לכיוון התקרה, הוא מעבר מזרם עולה, המביא עומס חיובי, לזרם יורד או עולה בעוצמה פחותה משמעותית. אז, המטוס עובר משיעור טיפוס מסוים לשיעור טיפוס קטן בהרבה ולעיתים שיעור הנמכה, תוך פרק זמן קצר. המשמעות הינה מעבר מג'י חיובי, לג'י קטן מ-1 ולעיתים נדירות לג'י שלילי. לא הנוסעים נזרקים כלפי מעלה. המטוס הוא שנזרק כלפי מטה. נוסע במטוס מקבל את המהירות והגובה שהמטוס נמצא בהם. כאשר המטוס מתנתק ממנו, כלפי מטה, הנוסע מתחיל לנוע במסלול בליסטי, כאשר תאוצת הכובד פועלת עליו. בשלב ראשון, הוא עלול לפגוע בתקרה או בתאי האחסון. מכיוון שמערכות האוטומציה של המטוס מנסות לשמור נתונים, המטוס מנסה לתקן, עוצר את מגמת ההנמכה ואז, הנוסע שנופל חופשי, פוגש את המטוס. זה עלול להביא לפציעות גפיים, גב ועוד. מובן שנגרמת בהלה במטוס, מה שעלול להביא גם לאירועים לבביים, אם כי זה נדיר.
אז מה אפשר לעשות? קודם כל, להמליץ לנוסעים להישאר חגורים, בכל עת שהם יושבים במושביהם ולא לשוטט במטוס שלא לצורך. המלצה זו כלולה בסרטון הבטיחות. יש לנו הנחיות כיצד להימנע מכניסה לאזורים רגישים לחיתחות, בפרט אזורי מזג אוויר פעיל. יש לנו תחזיות, יש מכ"מ, יש תצוגות על האפליקציות. דיווחי טייסים, תמיד חשובים. כמו שאנחנו רוצים לקבל מידע, יפה יהיה מצידנו שנתרום מידע לאחרים. לעיתים יש גם הפתעות.