פציעה קשה של עובד קרקע, 24.8.2024
מטוס מדגם B753, של חברת CONDOR, נחת בשדה התעופה של Palma Mallorca, הסיע ונכנס לעמדת החניה. לפני שהצוות הספיק לכבות מנועים, עבר עובד רחבה מאחורי אחד מהם, הוטח לקרקע על ידי זרם האוויר ונפצע קשה. מכיוון שמדובר בתאונה, עם נפגע, נפתחה חקירה.
הכללים באשר לעבודה סביב המטוס מחמירים. למרות זאת היו בשנה האחרונה מקרים בהם עובדים נשאבו לתוך כונס של מנוע ועובדים שנפגעו מה-Jet. מה אנחנו, כטייסים, יכולים לעשות? לא הרבה. אנחנו עושים את הפרוצדורה שלנו. לרוב אנחנו נכנסים לעמדה, אחרי שהנענו APU והפעולה הראשונה שמבצעים, אחרי עצירה והצמדת PARKING BRAKE הינה לכבות את שני המנועים. רק אחרי כיבוי המנועים, אנחנו מפסיקים את ה-Beacon. לעובדי הרחבה אסור לגשת למטוס כאשר המשואה פועלת. כל עיכוב בכיבוי המנועים, מגדיל את הסיכון שמישהו יעשה טעות שתעלה לו. במקרה שנכנסים לעמדה ללא APU ועם מנוע עובד, המשואה ממשיכה לפעול, עד חיבור המתח. במקרים כאלה אמורים טכנאים, שהוכשרו והוכנו לכך מראש, לגשת למטוס, רק מלפנים, לחבר את המתח ולאפשר לנו לכבות מנוע ואחריו את המשואה.
פציעה, או חלילה מוות של עובד, הנותן שירות למטוס, עלולה להביא למתח ועומס מנטלי על צוות הטיסה, גם אם לא הייתה לצוות אחריות ישירה לתאונה. אני הייתי איש צוות בטיסה, של 747-200, לשדה התעופה של Orly (פעם טסנו לשם). במהלך העמסת המטוס, עובד שינוע של השדה, נפל מה-Highloader ונהרג. כמובן שלנו כצוות לא הייתה נגישה לעניין אבל מכיוון שהייתה תאונה, עם נפגע, שלטונות השדה וגם המשטרה הגיעו למקום ופתחו בחקירה. אותנו זה עיכב במעט, אבל התחושה מאד לא נעימה ובמקרים מסוימים, עלולה להשפיע על התפקוד.