פיצוץ צמיגים בנחיתה, 6.10.2022
מטוס מדגם B738, של חברת Turkish, נחת, בשדה התעופה Antakya, על מסלול 04, ופיצץ את כל הצמיגים, של כני הנסע הראשיים, בריצת הנחיתה. המטוס נתקע על המסלול. בוצע פינוי חירום דרך חלק מהמגלשות ולא דרך פתחי היציאה שמעל הכנפיים. כבאים טיפלו באש שהתפתחה בכני הנסע.
לאחרונה הוציאה רשות החקירה של טורקיה דוח סופי, בשפה הטורקית בלבד. יש בו מידע מעניין. מתברר כי המטוס שוגר עם MEL על מערכת Anti-Skid. ועדת החקירה מצאה כי הגורם האנושי הוא ששיחק תפקיד מרכזי בתקרית זו. הצוות התרכז בביצוע הבלימה הידנית ובמקביל איבד מודעות מצבית (כנראה לגבי מיקומו על המסלול). הקברניט לא ביצע את הבלימה על פי ההנחיות הכתובות ב-QRH וב-FCTM.
עד כאן ממצאי ומסקנות ועדת החקירה. כמה תצלומים:
בטיסה קורים דברים. עלולות להתרחש תקלות במערכות. לעיתים אנחנו יוצאים עם מערכת מושבתת מראש. מערכת אנטי סקיד עלולה להיות מושבתת בשיגור או להתקלקל בטיסה. כאשר משוגרים מראש עם אנטי סקיד מנוטרל, מן הסתם מתבצע חישוב ביצועי שיגור, המבטיח כי המטוס, בלא מערכת זו, יכול לעצור בצורה בטוחה, הן בתרחיש הפסקת המראה והן בנחיתה. את זה צריך הצוות לקחת בחשבון. מעבר לכך, לנצל את כל האמצעים הקיימים בכדי להקל על הבלימה, כגון רברס מלא, מדפים בתצורה המרבית. את פעולת הבלימה יש לעשות על פי ההנחיות ובלי להילחץ. אם הפעולה תתבצע כך, מן הסתם המטוס יעצור בתוך תחומי המסלול, כך זה מחושב. אני לא זוכר מתי בלמתי מראש ללא מערכת בלימה אוטומטית. לרוב אנחנו משתמשים בה, בתחילת ריצת הנחיתה. על אחת כמה וכמה ללא AS. זה משהו שאנחנו לא מורגלים בו ולא ממש מתאמנים בו. לתדרך מראש ולא להילחץ. קצב התאוטה נמוך מהרגיל, אבל זה אמור להספיק.