פינה מסלול או לא פינה מסלול? 6.5.2025
מטוס מדגם ERJ-175, של חברת Republic, קיבל אישור להמריא, על מסלול 13 בלה גווארדיה. זמן קצר קודם לכן מטוס מדגם B738, של חברת United, נחת על מסלול 04 והסיע על מסלול 13 לכיוון הטרמינל. פקח המגדל סבר שהמטוס כבר פינה מסלול, כאשר נתן אישור המראה. כאשר הבחין בטעותו, הורה למטוס להפסיק המראה. אלה כבר היו ב-105 קשר. לעומתם, המטוס המסיע כבר היה על ערוץ ההסעה, הצוות המסיע פספס את הפינוי והמשיך לקושרת הבאה.
כמה מילים על אחריות. ההתנהלות הקרקעית בשדות תעופה רבים בארה"ב היא מסוכנת ודורשת תשומת לב ואחריות מוגברת מכל אחד מהמעורבים. אסור לפקח "להניח". הוא חייב לוודא שהמסלול פנוי לפני שהוא נותן אישור המראה. זה לא מקובל במרבית העולם הנאור, שמטוס יהיה על מסלול פעיל, כאשר הוא על תדר הסעה. אין פרטים לגבי ההנחיה שניתנה למטוס המסיע, האם הוא קיבל הוראה לעבור לתדר או שפשוט הקדימו את המאוחר, אבל זה ממש לא "אוויראי" לעשות את זה. כמוכן, בשדות צפופים כאלה ובכלל, מן הראוי לתת קצת יותר תשומת לב להוראות ההסעה, במיוחד כאשר עוברים דרך או על מסלול פעיל, כי כל טעות יכולה לעלות ביוקר. לגבי המטוס הממריא, מותר, רצוי ואפילו חיוני להסתכל במורד המסלול ולראות אם הוא פנוי, לפני שפותחים מנועים להמראה. אורך מסלול 13 הוא קצת יותר משני קילומטר והמטוס המסיע פינה קצת לפני אמצע המסלול, באמת שלא בעיה לראות מטוס שמסיע עליו, ישר מלפנים, גם בלילה. זה בנפשנו.
צילומי המסך, לשעה 04:35 Z, מתוך Flightradar24 מראים את המיקום היחסי בין המטוסים (תצוגת Playback לא נתנה תמונה טובה מספיק). הראשון של המטוס המסיע, השני של הממריא.




