עשן בקבינה או בתא הטייסים
אחד האירועים בעלי פוטנציאל הסיכון הגבוה ביותר, לתאונה קטלנית, הינו עשן בקבינה. אני לא חושב שהפתגם "אין עשן בלי אש" תמיד נכון, אבל בטיסה אי אפשר לקחת סיכון. הבד"חים העוסקים בעשן, אש, עשן ואד מחמירים ומתחילים במשפט Diversion may be needed. בדפי ה-Introduction של ה-NNC, יש פסקה העוסקת ב-Immediate Landing. אחד התנאים לנחיתה מידית הינו עשן נמשך. אני לא רוצה לפרט מעבר לזה, כל אחד מאיתנו צריך להכיר את הכתוב שם. במצבים חמורים, נחיתה מידית יכולה להיות גם מחוץ לשדה תעופה או בים.
השבוע דווחו שתי תקריות של עשן בקבינה, במטוסי 777, של חברות שונות ואחד של עשן בקוקפיט.
ב-9.4.2025, מטוס מדגם B773, של חברת התעופה הפיליפינית, שהיה בטיסה ממנילה לסן פרנסיסקו, נאלץ לסטות לנחיתת חירום בטוקיו. נחתו בשלום, אחרי שעתיים מתחילת האירוע. חברת התעופה דיווחה כי העשן נבע מאחת ממערכות המיזוג. לאחר מכן לקח להם 6:30 שעות מהנחיתה ועד שקיבלו עמדת חניה.. במהלך ההמתנה נפתחו חלק מדלתות הקבינה לצורך אוורור.
ב-10.4.2025, מטוס מדגם B772, של חברת American Airlines, שהיה בטיסה מדאלאס ללונדון, נאלץ לבצע נחיתת חירום בממפיס, עקב עשן בחלקה הקדמי של הקבינה. נחתו בשלום 40 דקות אחרי שעזבו את גובה השיוט.
ב-16.4.2025 מטוס מדגם A320, של חברת TAP, היה בהנמכה לשדה התעופה של פורטו, כאשר הצוות דיווח על עשן בקוקפיט. המטוס המשיך לנחיתה על מסלול 17. שני בני אדם (לא נמסר האם נוסעים או אנשי צוות) פונו לבית החולים עקב שאיפת עשן.




