הרשם לרשימת הדיוור לציבור הרחב:



ISRALPA
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
ISRALPA
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
נובמבר 3, 2024

עוצר יציאות, 21.3.2022

מטוס מדגם A320, של חברת Indigo, היה בטיסה מדלהי למומבאי. הוא שייט בגובה 38,000 רגל, במרחב האווירי של מומבאי, כאשר באותו אזור שייט מטוס אחר, בגובה 36,000 רגל. הק"ר יצא לשירותים. הקברניטה, שהייתה לבדה בתא, ביקשה הנמכה. הבקר אישר לה להנמיך לגובה 37,000 רגל, אולם זו ביצעה Readback שגוי ובהתאם למה ששמעה כיילה גובה 31,000 רגל. הבקר לא הבחין בטעות. המטוס החל בהנמכה, בשיעור גבוה. לאחר מספר שניות של שקט, הבקר הבחין בקונפליקט מתפתח וגם בגובה השגוי המכויל (הטרנספונדר משדר את הגובה ב-MCP). הבקר ניסה לקרוא לצוות, אולם פעמיים לא היה מענה, עד שהק"ר ענה (אחרי שחזר לתא). באותה עת, הקברניטה כבר לא הייתה בכיסא (לא בתא הטייס לפחות) שכן היא יצאה בעצמה לשירותים. הבקר עשה את הדרוש כדי ליצור הפרדה (הפניות ושינוי גובה) ולא נוצרה קירבה ממשית בין המטוסים.
ועדת החקירה קבעה כי הבקר לא הבחין במענה השגוי של הקברניטה ולא תיקן אותה. לאחר מכן, כאשר נוצר קונפליקט ולא היה מענה מהמטוס, יכול היה לפתור אותו על ידי הפניית המטוס השני. הקברניטה לא הציצה בצג הניווט, עליו הוצגה בבירור התנועה השנייה. כמוכן, שיעור ההנמכה היה גבוה ממה שקובע ה-SOP של חברת התעופה, במידה וההנמכה הייתה רק לגובה 37,000 רגל. יחד עם זאת, הק"ר, מרגע שחזר לתפקד, עשה את המוטל עליו בכדי להסיר את הסיכון.
אחד הגורמים התורמים, אותם מציינת הועדה, הוא העובדה שלא הייתה "חפיפה" והעברה מסודרת של תפקיד, כאשר הקברניטה יצאה והק"ר נכנס, כתוצאה ממנה גם לא הייתה האזנה יעילה על הרדיו, בקטע קריטי של שינוי גובה.
אחת ההמלצות שנכתבו בדוח, לרשות התעופה ההודית הייתה לקבוע נוהל, לפיו חייב להיות מרווח זמן מוגדר, בין חזרה של טייס אחד לתא והיציאה של השני אחריו, כך שלא יהיה מצב בו טייס חוזר ומיד רעהו יוצא, בלי העברת תפקיד מסודרת.
עד כאן עיקרי הדוח. קטע הטיסה מהשיוט, עד עמדת החניה, עלול להיות ממושך, דינמי ועמוס. אין "חירום" חמור יותר לטייס, מאשר שהוא צריך לשירותים בזמן הזה. כמו בהרבה נושאים אחרים, אין תחליף לתכנון מראש, גם אם זה אומר לעצור את הנוסעים מלהגיע לשירותים, בדקות שלפני ההנמכה. הבעיה היא שלא תמיד יודעים מתי ההנמכה תתחיל. קטע ההנמכה הוא קטע עמוס יותר מאשר השיוט וחשוב מאד ששני הטייסים יהיו נוכחים בו. במידה ונוכח רק אחד, מוטל עליו עומס גבוה יותר, הדורש משנה זהירות. כאשר טייס חוזר והשני יוצא, חייבת להיות חפיפה מסודרת, שבה שני הטייסים "בעניינים" לגבי המתרחש (עם או בלי תקנה). אזור לאבד שנייה של האזנה בקשר.

  • A320 / A320, en route, east of Nashik India, 2022 | SKYbrary Aviation Safety
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תפריט ניווט


  • חדשות ועדכונים
  • מאמרים מקצועיים
  • עדכוני תעופה
  • תאונות אויריות
  • כנסים ואירועים
  • טייסים מספרים
  • מן התקשורת

חיפוש חופשי


חיפוש חופשי

אודותינו

האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אויר בישראל הוקם כאגודה בשנת 1976. זהו איגוד עובדים מקצועי, החבר במעמד עצמאי באירגון ההסדרות החדשה, באגף לאיגוד מקצועי.

האיגוד הישראלי חבר בפדרצית הבינלאומית של איגודי הטייסים IFALPA, ופועל במישור הבינלאומי בנושאים רבים הקשורים לתעופה מסחרית.

צור קשר / contact us

האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אוויר בישראל
רחוב הבעש"ט 6, בניין המכון הגיאופיזי לישראל, אזור התעשייה הצפוני, לוד
טלפון: 08-9150694
פקס: 08-9150934
igud@isralpa.org.il

עקבו אחרינו

Facebook Instagram

כתבו אלינו

הצהרת נגישות

בניית אתרים | קידום אתרים | ניהול מוניטין | WebXp
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס