סאונה שוויצרית? 21.1.2024
מטוס מדגם CS-100, של חברת Swiss, היה בהנמכה לשדה התעופה של דרזדן, כאשר הצוות הכריז חירום עקב קיטור (Steam) בתא הטייסים. נחתו בשלום. החברה הבהירה כי לא היה מדובר בעשן, אלא באדים.
אני מקליד את השורות הללו יומיים אחרי התקרית ונכון לעכשיו המטוס עדיין על הקרקע וזה מטוס שעושה כמה קטעי טיסה ביום. כנראה יש תקלה משמעותית ויש קושי לתקנה במקום בו המטוס נמצא.
יש מטוסים הרגישים ללחות, במערכת המיזוג, בעיקר בגבהים נמוכים. לרוב רואים את זה בקבינה, הנוסעים מוטרדים מענני לחות היוצאים מפתחים שבין הקירות והתקרה והצוות פשוט אומר להם שזו לחות במערכת המיזוג ושזה נורמלי. לרוב מערכות המיזוג במטוסים יש רכיב מפריד מיםWater Separator . תפקידו להפחית לחות באוויר, לרמה שתהיה נוחה לנוסעים. במטוסי 737, לדוגמה, הרכיב מותקן אחרי ה-Air Cycle Machine, בדרך של האוויר ל-Mix Manifold (משם האוויר מפוזר לקבינה או לתא הטייסים). אם הרכיב הזה תקול, במקרים מסוימים עלולה להיכנס לחות גבוהה לקבינה, או לתא הטייסים. במטוסי 787, בהם המיזוג מתבסס על אוויר חיצוני יש מערכת de-humidification שתפקידה לספוח את הלחות מהאוויר שבקבינה, להזרים לקבינה אוויר יבש ואת האוויר הלח אל מתחת לרצפה. מערכת Humidification, שעושה את הפעולה ההפוכה, פועלת רק בשיוט. למיטב ידיעתי אין לתקלה כזו צ'קליסט… לכן, חשוב בהגיון. להפסיק את ה-PACK זו אולי אופציה לא רעה, בפרט שאירוע כזה קורה ממש לקראת הנחיתה.