נחיתה "פוזיטיבית", 15.9.2024
מטוס מדגם A321, של חברת Sunclass, בטיסה משטוקהולם, נחת על מסלול 19 בסקיאטוס. הנחיתה הייתה קשה. המטוס הסיע לעמדת החניה. בבדיקה אחרי הנחיתה התברר כי למטוס נגרמו נזקים וכי יש להחליף את כני הנסע. המטוס תוכנן לבצע טיסה העברה לקופנהגן, לשם כך.
שדה התעופה של האי Skiathos, Alexandros Papadiamantis, (LGSK) כולל מסלול אחד 19/01. אורכו 5,341 רגל ורוחבו 30 מטר. משני קצותיו ים. השדה הוכתר, בשנת 2020, כשדה עם הנוף היפה באירופה (The most scenic airport). מדי כמה ימים מתפרסמים סרטונים ותצלומים של מטוסים, בגובה נמוך, לפני נגיעה במסלול. בקישור המצורף יש גם סרטון, בו נראית הנחיתה הספציפית, מכיוון סוף המסלול, בערך 16:20 דקות מתחילת הסרטון, עם חזרות ותקריבים.

שדה קצר מהווה אתגר ולעיתים גורם לטייסים לשנות טכניקת נחיתה, כדי "להדביק" את המטוס למסלול מוקדם. שמעתי ביטויים כמו "נחיתה פוזיטיבית", "כמו פנטום על נושאת מטוסים" וכדומה. בשדה זה לעיתים קרובות נושבות רוחות צד חזקות ומשביות, מכיוון המדרון של ההר. תוסיפו לזה שהמסלול צר, מה שעלול לגרום לטעות אופטית לטייסים, לחשוב שהם מעט יותר גבוהים ממה שהם באמת ותקבלו סיכוי לבומבה בנחיתה. מכיוון שאנחנו בני אדם (רובנו לפחות) לפעמים דעתנו עלולה להיות מוסחת לנוף, לאנשים שממתינים ומצלמים בפיינל וכיוצא באלה.
לא בכדי אין בספרות התייחסות לטכניקת נחיתה על מסלולים קצרים (למעט נושא הבלימה). אם זה נכנס בביצועים, זה נכנס וטכניקת הנחיתה הרגילה, תקפה גם למסלולים קצרים.