מצב מוזר בטיסה, 27.10.2022
לאחרונה פרסמה הרשות לחקירה בטיחותית בתעופה דוח סופי, של חקירת תקרית בה מטוס מנהלים חווה "מצב מוזר", בהצטרפות לנתב"ג, ככל הנראה עקב כניסה למערבולות קצה כנף (Wake Turbulence) של מטוס B744 שהצטרף לפניו. המטוס, מדגם BOMBARDIER CL 300, הצטרף למסלול 30, על AMMOS1E. מיד לאחר שחצה גובה 10,000 בהנמכה והקטין מהירות, חווה תנודות חריפות במישור הגלגול והעלרוד. הקברניט, ששימש PF, ניתק ט"א וביצע תמרון היחלצות ממצב מוזר. במהלך התמרון המטוס ביצע 3.93 ג'י חיובי ו-2.25 ג'י שלילי. הטייסים לא היו מודעים להימצאות של מטוס מקטגוריה Heavy, לפניהם אולם זה היה במרחק 10 מייל, שהוא מעל כל מגבלת מרחק רלוונטית בין המטוסים.
לפני מספר שנים נכנס מטוס מנהלים למערבולות קצה כנף של A380 בנתיב. המטוס אמנם הצליח לנחות, אבל נשלח משם ישר ל-Salvage. קישור למאמר העוסק בתאונה זו, למטה.
כניסה למערבולות קצה כנף עלולה להביא את המטוס למצב של Upset. התמרונים המוגדרים ב-QRH נגזרים מהמצב אותו הצוות מאבחן, אבל אין הבדלה בין הסיבות לכניסה. הצוות גם לא תמיד יודע את הסיבה. מעבר דרך מערבולות קצה כנף הוא לרוב קצר, גם אם "אלים". גם תמרון היחלצות כדאי לבצע בתנועות החלטיות אך מדודות, כדי שלא ייווצר מצב בו התמרון שלנו יגרום נזק גדול יותר מהמצב ממנו אנחנו מנסים להיחלץ.
להמחשה מצורף קישור לסרטון, המתאר כניסה של מטוס 737-200 למערבולות קצה כנף של 747, בפיינל קצר.