מישהו מצא חלון של מטוס (גרסת הבמאי) מעקב 4.10.2023
בידיעון הקודם הבאתי את ה תקרית של מטוס 321A, שהמריא מסטנסטד לכיוון אורלנדו, כאשר במהלך הטיפוס החלה בריחת דיחוס רעשנית, כתוצאה מהשתחררות של חלונות בקבינה ממקומם. AAIB של בריטניה פתחו בחקירה. מתברר שהמציאות עולה על כל דמיון. אחרי השיפוץ, המטוס שימש כזירה להסרטה. במסגרת זו הוצבו זרקורים, רבי עוצמה, מחוץ לחלונות המטוס, כאשר תפקידם היה לייצר את ה"אווירה". הזרקורים, שכוונו, במשךשעות, לחלונות המטוס, לא יצרו רק אווירה. הם יצרו בעיקר חום כבד, על משטחים שאינם מתוכננים לספוג חום מרוכז כזה. ההתקנה של החלונות הייתה טובה. יחד עם זאת, שכבת קצף, האמורה לשמש בידוד בין שכבות החלונות נמסה. גם החלונות עצמם עברו דפורמציה, כתוצאה מהחום. כתוצאה מתהליכים אלה החלונות פשוט השתחררו ממקומם ולא החזיקו את הפרש הלחצים, בין הקבינה והאוויר החיצון.
לנו, כטייסים, אין הרבה מה לעשות עם המידע. כאשר אנחנו נתקלים בבעיה טכנית, אנחנו מתמודדים איתה, בלי קשר לסיבות היוצרה. יחד עם זאת, אפשר ללמוד מאירוע כזה (החקירה נמשכת) די הרבה לקחים, לגבי ניהול בטיחות, בחברות תעופה, במכוני בדק ובכלל. האם מישהו עשה ניהול סיכונים, בשיתוף גורמי הנדסה, בטרם אישר למישהו ל צלם סרט במטוס ולכוון זרקורים, למשך שעות, לדפנות המטוס? האם נבדקו האמצעים בהם ייעשה שימוש, במהלך הצילומים? לכל דבר יש את הייעוד שלו. מטוס הוא לא אולפן הקלטות והסרטות. אם רוצים להשתמש בו ככזה, חייבים לבדוק היטב באילו אמצעים משתמשים, אילו נזקים עלולים להתרחש ולקבוע אמצעי איפחות. לא רק לשלמות הציוד, גם למשתתפים ולסובבים. לפעמים אירוע של הסרטה, מאד מלהיב. בעת צילומי הסרט "נשר הברזל" בבסיס עובדה, שימשתי סגן מפקד טייסת תעופה. לטובת הצילומים "הולאם" המסלול המערבי, נבנו מתקנים, נערכו טיסות בבסיס, בשיתוף מטוסים שונים של חיל האוויר. לא הייתי מעורב אישית, אבל לגמרי לא בטוח שנעשה ניהול סיכונים על כל האירוע, מה שיקרה במהלכו וגם אחריו. כולם מאד התלהבו מההשתתפות בסרט הוליוודי, לא בטוח שהיו מודעים לגמרי לסיכונים.