מה קרה למטוס הנשיאותי? 3.10.2024
מטוס מדגם A319, של ממשלת ברזיל, הטיס את נשיא המדינה, משדה התעופה Felipe Angeles, שליד מקסיקו סיטי לארצו. זאת, אחרי שהשתתף בטקס ההשבעה של נשיאת מקסיקו, קלאודיה שיינבוים. אחרי המראה, התגלתה תקלה במטוס. הצוות נכנס להמתנה, מעל השדה, למשך כ-5 שעות, לאחריה נחת בשלום.
שדה התעופה פליפה אנג'לס ממוקם כ-20 מייל צפונית משדה התעופה הבינלאומי של מקסיקו סיטי. הוא כולל שלושה מסלולים מקבילים וארוכים, בכיוונים 04/22 (אחד באורך 3,500 מטר ושני מסלולים 4,500 מטר). גובהו מעל פני הים 7,362 רגל. המטוס המריא על 04L (אחד הארוכים). לא ברור איזו תקלה הייתה למטוס, יש סברה כי מדובר היה בפגיעת ציפור, שגרמה נזק לאחד המנועים או לאחת המערכות החיוניות לטיסה. המטוס נכנס להמתנה, מעל השדה, בגובה קרוב ל-13,000 רגל, למשך זמן ארוך, עד שהפחית משקל ונכנס לנחיתה. לא נמסר מה הייתה התקלה.
טיסה עם ראש מדינה (ע"ע כנף ציון) עלולה ליצור לחץ מבצעי על הטייסים, לבצע את המשימה בכל מחיר, גם אם התנאים, מבחינה מקצועית, אינם מתאימים. זכורה לכולנו התאונה הקטלנית, בה נהרג נשיא פולין (עם פמליה של בכירי צבא וממשל), כאשר מטוס, של חיל האוויר הפולני, ביצע גישה בראות נמוכה, בשדה התעופה של סמולנסק (10.4.2010).
צוות שמבצע המתנה, של כמעט 5 שעות, עם הנשיא בתא הנוסעים, מן הסתם התגבר על הלחץ ולא נחת מעל משקל הנחיתה המרבי (אינני יודע כרגע האם הייתה הצדקה מקצועית כן לנחות). כלל אצבע הוא שכל מטוס יכול לנחות על כל מסלול ממנו המריא (אם התנאים לא השתנו משמעותית). סביר להניח שהמטוס יכול היה לנחות, מעל משקל הנחיתה המרבי, אולם הטייסים נמנעו מכך. גם בטיסת "דגל", הקברניט הוא הפוסק המקצועי האחרון.