לסנטה קלאוס זה לא היה מפריע, רק אומר, 20.1.2024
מטוס מדגם B739, של חברת KLM, היה בדרכו מאמסטרדם ל-Rovaniemi, כאשר הצוות החליט להסתובב ולחזור לאמסטרדם. הסיבה-תקלה במערכת נגד התקרחות. בהסבר לנוסעים הקברניט אמר שאמנם אין בעיה לטוס ליעד, אבל תהיה בעיה לצאת משם (באמת מעניין ומנחם את מי שרוצה להגיע ליעד), עקב הטמפרטורות הנמוכות ביעד, לכן, בהתייעצות עם מטה החברה, החליטו לחזור הביתה.
החלטה כמובן לגיטימית, הרי Rovaniemi הוא שדה, בצפון פינלנד, שם קר… בדקתי מה היה מזג האוויר באותו יום ביעד ובשדה המוצא. בשעה שהתרחשה התקרית (בסביבות 13:30 UTC), היעד היה לגמרי נקי, CAVOK עם טמפרטורות של מינוס 21 מעלות לערך. לעומת זאת מעט אחרי הגעה היה צפוי שיתחיל שלג. אף כי טמפרטורה קרה, בפני עצמה אינה מחייבת ANTI-ICE, הרי שמשקעים בטמפרטורה קרה, בוודאי שכן. אם יש תקלה במערכת וסביר להניח שיהיה צורך בשיגור MEL, ברור שהוא ידרוש להימנע מתנאי התקרחות. בשדה המוצא, לעומת זאת, שררו תנאים שסביר להניח הצריכו שימוש ב-ANTI ICE פה ושם, במהלך ההצטרפות. יש תקלות, שכאשר הן מתרחשות באוויר, הן לא מגבילות את המטוס בכלום, בעוד כאשר המטוס משוגר MEL עליהן, הוא מוגבל. דוגמה-PACK. תקלה במערכת ANTI ICE לעומת זאת מגבילה, כי כתוב Avoid Icing Conditions. מה קורה אם בשדה אליו אתה טס ובכל הסביבה יש תנאי התקרחות? לא לכל דבר יש פתרון בצפר.