הרשם לרשימת הדיוור לציבור הרחב:



ISRALPA
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
ISRALPA
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
דצמבר 19, 2019

כשמתמקדים במה שהטייסים עושים לא טוב – הולכים לאיבוד נתונים חשובים על מה שהם עושים טוב (ובשקט).

עיבוד ותרגום – אילן הייט

שגיאות אנוש הן הגורם לכ- 80% מתאונות המטוסים. מכיוון ששגיאות אלה גורמות להרבה מתים, חוקרת אותם תעשיית התעופה ביסודיות. כאשר נופל מטוס, מגויסים אמצעים כבירים במטרה להחליט מה קרה ולמנוע את האירוע מלהתרחש בשנית. אפילו שגיאות קטנות נבדקות ביסודיות: טייסי חברות התעופה מדווחים לחברות התעופה דיווחי "כמעט ונפגע", המידע נאסף ונלמד.

טיסות נבדקות דרך שיגרה (קריאת FDR). הטייסים מתודרכים איך לזהות שגיאות, לבודד אותן ולגרום לתוצאותיהן להיות פחות חמורות. מערכות תעשיית התעופה עושות זאת כל כך טוב, עד כדי שכל טייס יכול להסביר את הרעיונות שמאחורי ניהול הסיכון של שגיאות.

מחקר שנערך לאחרונה ע"י מערכת הבטיחות של נאס"א טוען כי התרכזות במה שטייסים עושים שלא כשורה, גורם לאבדן של הזדמנויות ללמוד מה הם עושים נכון וטוב.

צוות מחקר מטעם נאס"א אוסף מידע על תפעול שגרתי והדרך שבה טייסים תורמים ליצירת בטיחות טיסה במערכות מורכבות. לדברי החוקרים "על כל תאונה שנבדקה ביסודיות, יש מיליוני טיסות שבהן היה הכול בסדר, אך הן לא מקבלות תשומת לב. זה דומה לניסיון ללמוד על נישואין רק על ידי התעמקות בגירושין".

מסתבר כי ניתן ללמוד הרבה מסיפורי הצלחה. אחד מעמודי התווך של מערכות מוצלחות הוא העמידות (Resilience). כפי שאדם עמיד יכול להסתגל לסביבות חדשות ולהתמודד עם בעיות, כך גם מערכות עמידות יכולות לכוון את פעילותן, כדי להמשיך ולתפקד למרות שינויים והפרעות.

בתעופה יש הרבה מאד שינויים והפרעות. צוותים יכולים להיתקל באיחורים בשל עומס, בבעיות מזג אוויר, נוסע חולה, תקלה טכנית וכיו"ב. הטיפול בבעיות אלה הוא כל כך שגרתי עד כדי שהצוותים אינם מודעים בכלל להשלכות של תפקודם. כדברי החוקרים: "מכיוון שטייסים עוסקים בכך בכל יום, הם לא מבינים כמה פעילותם היא חריגה וקריטית לבטיחות הטיסה".

לדבריהם "היכולת להסתגל לשינויים קטנים וגדולים, צפויים ובלתי צפויים, היא באמת ראויה לציון. למרות שהצוותים מדגימים יכולות אלה ביום ובליל, באופן אירוני אנו יודעים מעט מאד על מה שקורה ועל התהליכים המנטליים התומכים בהתרחשות."

המחקר המתבצע בנאס"א ובאוניברסיטת Embry-Riddle Aeronautical University מתכוון להשיג שינוי. זאת על ידי ראיונות עם טייסים ואנשי ATC ובחינה של פעילויות שגרתיות שנאספות על ידי החוקרים. הם מקווים להבין את הדרכים שבהם הצוותים מצפים, עוקבים, לומדים ומגיבים לאתגרים והפרעות. לדבריהם "אם אפשרי לתאר את אותם מאפייני התנהגות, ניתן יהיה לבחון את תדירותם ולקבל תמונה על תרומתם של טייסים לבטיחות."

התעופה היא כבר היום בטוחה במידה רבה ביותר. האם יש כאן בעיה המבקשת פתרון? התעופה הולכת ומשתנה והמחקר התחיל כאשר הובן לחוקרים שאנשים רבים מאמינים ש"אם 80% מהתאונות נגרמות על ידי גורמי אנוש, אם נסלק את האדם מהקוקפיט תהייה הקטנה של 80% בתאונות" נשמעות יותר ויותר הצעות הטוענות כי "נוכחות גורמי האנוש ששמה מחסום לפני הבטיחות. סילוקם מעגל קבלת ההחלטות הנוגעות לבטיחות הטיסה יהיה צעד הכרחי בדרך לשיפור הבטיחות." החוקרים, הלומדים את ביצועי האנוש יודעים כי גישה זו מזניחה את התרומה החיובית שהאדם יכול לתרום.

הבנת הכישורים המביאים למערכות יציבות תוכל לסייע כדי ללמד אותן. החוקרים טוענים כי יהיה אפשרי להגביר את הבטיחות על ידי לימוד מתמשך של אירועים יומיומיים שצוותים נתקלים בהם ושהאדם יוכל לסייע בשמירת רמת הבטיחות הגבוהה של התעופה.

https://bit.ly/33Ult34

« פוסט קודם
פוסט הבא »

תפריט ניווט


  • חדשות ועדכונים
  • מאמרים מקצועיים
  • עדכוני תעופה
  • תאונות אויריות
  • כנסים ואירועים
  • טייסים מספרים
  • מן התקשורת

חיפוש חופשי


חיפוש חופשי

אודותינו

האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אויר בישראל הוקם כאגודה בשנת 1976. זהו איגוד עובדים מקצועי, החבר במעמד עצמאי באירגון ההסדרות החדשה, באגף לאיגוד מקצועי.

האיגוד הישראלי חבר בפדרצית הבינלאומית של איגודי הטייסים IFALPA, ופועל במישור הבינלאומי בנושאים רבים הקשורים לתעופה מסחרית.

צור קשר / contact us

האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אוויר בישראל
רחוב הבעש"ט 6, בניין המכון הגיאופיזי לישראל, אזור התעשייה הצפוני, לוד
טלפון: 08-9150694
פקס: 08-9150934
igud@isralpa.org.il

עקבו אחרינו

Facebook Instagram

כתבו אלינו

הצהרת נגישות

בניית אתרים | קידום אתרים | ניהול מוניטין | WebXp
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס