כמה? 25.10.2022
מעקב. בידיעון 20-23, שפורסם ב-8.10.2023, הבאתי את הסיפור המרתק על מטוס B773, של חברת Singapore, שביצע Diversion לשדה משנה Batam, סמוך לסינגפור ונחת שם עם מעט מאד דלק, אחרי שביצע מספר הליכות סביב. בדוח הסופי, שבעקבותיו פורסם מאמר, לא נכתב עם כמה דלק המטוס נחת…
לאחרונה הגיעו פרטים, לא רשמיים, מתוך החקירה, ל-Simon, האיש מאחורי אתר The Aviation Herald, ממנו אני מצטט לעיתים קרובות.
התברר כי, במהלך המתנה לשיפור מזג האוויר בסינגפור, הצוות ראה (קשר עין) את אזור Batam ומכיוון שמזג האוויר שם נראה נקי, הם החליטו להשתמש בו כשדה משנה והרשו לעצמם להאריך את הריתוק ליד סינגפור בעוד שני סבבים. לאחר שני הסבבים, מכיוון שלא חל שיפור במצב ביעד, עם 3.5 טון במכלים, הצוות הכריז חירום דלק ופנה לשדה המשנה החדש. הצוות הציב את עצמו בגישת VOR למסלול 22, אולם המגדל דיווח להם על רוח גב חזקה, עם משבים עד 30 קשר, כך שהם נאלצו ללכת סביב. כאשר הלכו סביב, כמות דלק הייתה 2.8 טון. הצוות נכנס לתהליך ILS למסלול 04, אולם נאלץ ללכת סביב במינימה, בהיעדר קשר עין, עם 2 טון דלק במכלים. הצוות ביצע הקפה ימנית ממנה נכנס שוב לאותו תהליך, במהלכו קיבלו התראות SINK RATE ו-PULL UP ונאלצו ללכת סביב שוב, מגובה 300 רגל, הפעם עם 1.3 טון דלק במכלים. בתוך כך תנאי מזג האוויר מהכיוון של מסלול 22 השתפרו והצוות נכנס לגישת ראיה, ממנה נחתו. הדלק בנחיתה היה 600 ק"ג ובעמדת החניה 400 ק"ג.
אני לא יודע מה אתכם, אבל עם 2 טון דלק במכלים אני חש אי נוחות מסוימת… עם 1.3 טון זו מתגברת מאד ואני, להזכירכם, טס על 737 וכאן מדובר על 777. המרחק בין התרסקות מפוארת, בתקרית הזו, לבין נחיתה עם אנחת רווחה, היה בדיוק השיפור המקרי בראות וירידת עוצמת הרוח על מסלול 22.