טלטלה בהמראה 27.10.2023
מטוס מדגם 320A, של חברת Edelweiss, היה בריצת המראה, על מסלול 32 בציריך, כאשר המטוס לפתע החל להיסחף שמאלה בפראות. הצוות השתלט על המטוס והפסיק המראה, במהירות גבוהה. במהלך הפסקת ההמראה אחד הצמיגים התפוצץ.
בקישור המצורף יש סרטון, בו נראית ההמראה, כפי שצולמה מאזור תחילת מסלול. מה גרם למטוס להי סחף הצידה, לא ברור עדיין. מה שברור זה שהצוות הצליח להשתלט על המטוס ולעצור אותו, בלי לרדת מהאספלט.
לא דווח על תקלת מנוע. בכל מקרה, תקלת מנוע, במהירות גבוהה, לא אמורה לגרום למטוס סטייה כזו פתאומית, אלא משהו הדרגתי יותר. דווח על פיצוץ צמיג, אבל במהלך העצירה. על פי הסרטון, לפחות עד קטע ההשתלטות, המטוס נראה בסדר גמור. מה כן? ההמראה בוצעה עם רוח צד יחסית חזקה. במצב כזה, לעיתים נדרש לבצע תיקונים משמעותיים עם הגה הכיוון, בעזרת הדוושות ומעט עם המאזנות. ידוע על מקרים (לא מרמז שזה מה שהיה כאן, אני לא יודע) בהם טייס, שהיה עם הרגל על הדוושה, לחץ בטעות על הבלם. לחיצה על בלם של צד אחד, במהירות גבוהה, בהחלט עלולה "לזרוק" את המטוס הצידה. אם מי שמבצע את ההמראה הוא הק"ר והוא במקרה לוחץ על הבלם, הקברניט לא תמיד יכול להיות מודע לזה. אם הוא רואה את המטוס נזרק הצידה, הוא עשוי לקחת את השליטה ולבצע הפסקת המראה. יש לזכור כי לדוושה יש שלוש פונקציות. הגה כיוון והיגוי קרקע מוגבל, מתבצעים בעזרת דחיפת הדוושה. בלימה נעשית על ידי לחיצה על חלקה העליון של הדוושה. היא יכולה להתבצע גם עם דחיפה, אבל לא בהכרח. לכן, במהלך ריצת ההמראה מוטב שלא להניח את הרגליים על החלק העליון של הדוושה, כדי לא ללחוץ בטעות על הבלם. להרים את הרגל אל הבלם רק מתי שנדרש.