חריש עמוק, 1.10.2024
מטוס מדגם Boeing 737-8 MAX, של חברת Ryanair, נחת בשדה התעופה של ברגמו, אבל פיצץ את כל הצמיגים. כני הנסע נגררו ונשחקו על המסלול וגרמו נזק לאורך כ-450 מטר.
אורך המסלול לשימוש בנחיתה, בברגמו (LIME/BGY) הוא 8,993 רגל, 2,741 מטר. תנאי מזג האוויר היו טובים. מה יכול לגרום למטוס לפוצץ את כל הצמיגים? מה המשותף לכולם? נכון לרגע כתיבת שורות אלה אין מידע בדוק, אבל תקלת Anti-Skid לדוגמה, יכולה לספק הסבר. תקלה כזו יכולה להתרחש באוויר ואפשר גם לשגר עם מערכת לא תקינה על פי MEL. ב-QRH וב-MEL יש הסברים מפורטים, עד כמה שאפשר, לגבי טכניקת הבלימה. מובן שהבלימה נעשית ברגליים בלבד, מה שאנחנו לא ממש מאומנים בו (למעט בקטע האחרון של ריצת הנחיתה). שימוש לא נכון בבלמים, לחיצה מוגזמת בתחילת ריצת הנחיתה, יכולה לפוצץ את כל הצמיגים. ככה פשוט וזה קרה אין ספור פעמים בעבר.
השלכות… ברור לגמרי שהמטוס נתקע על המסלול ואפילו לזמן רב, כי היה קושי של ממש לחלץ אותו. משמע שהמסלול היה סגור וגם השדה כולו, לזמן לא מוגדר (במקרה דנן העריכו 4:30 שעות, לא יודע כמה זמן זה נמשך בפועל). לעיתים אנחנו משתמשים בשדה זה כשדה משנה למילאנו. באופן כללי, אנחנו משתמשים, לא מעט, בשדות עם מסלול אחד, כשדות משנה. מה קורה אם נתקע מטוס על המסלול והשדה נסגר? לוקח זמן מסוים עד שיוצא NOTAM שסוגר את השדה. יתכן שאין לנו שדה משנה ואנחנו אפילו לא יודעים.