הרשם לרשימת הדיוור לציבור הרחב:



ISRALPA
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
ISRALPA
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
אפריל 5, 2024

חסר לו בורג (או ארבעה), 5.1.2024

כולנו זוכרים היטב את התאונה, בה נתלש ממקומו פאנל "פלאג", בירכתי מטוס B737MAX9, של חברת Alaska. התאונה או התקרית הזו הכתה גלים, ברחבי הגלובוס ובעיקר הכתה בשמה הטוב של חברת בואינג. ה-NTSB מבצעים חקירה של האירוע ולאחרונה הוציאו דוח ראשוני. בדוח הזה יש כמה נקודות מעניינות, הן לגבי מנגנון הכשל והן לגבי מה עבר על הטייסים בתקרית.

נתחיל מהטייסים. מבחינתם הטיסה התחילה כרגיל. התקרית התרחשה בחציית גובה 16,000 רגל לערך. אז, הטייסים שמעו פיצוץ עז מאחור. הם חשו מיד בהפרשי לחצים באוזניים. הקברניט סיפר שהראש שלו נדחף לפנים ונחבט ב-HUD. האוזניות שלו זזו וכמעט נפלו מהראש. הקצינה הראשונה סיפרה שהאוזניות שלה עפו מעל ראשה, עקב משב אוויר חזק שהגיע מאחור. דלת התא נפתחה אוטומטית ונשמע רעש חזק. הם חבשו מסכות מיד והחלו לתפעל את האירוע, עד נחיתה.

מזכיר- כל האירוע התרחש בגובה 16,000 רגל, כאשר הלחץ ההפרשי, בין הקבינה לבין העולם החיצון עוד לא הגיע לשיאו, אבל לא היה רחוק מזה. המערכת האוטומטית מתחילה בבניית הפרש לחצים ולאחר מכן, בהדרגה, גובה הקבינה עולה. אם נסתכל על הטבלה הקטנה שיש מעל ראשו של הקצין הראשון, נראה שבין גובה 16 לגובה 22 גובה הקבינה הנדרש הוא 2,000 רגל. מגובה 16 ומטה זה גובה שדה היעד. הטבלה הזו אמנם מיועדת לתפעול המערכת ב-MAN אבל אפשר ללמוד ממנה משהו.

בהנחה שתהליך עליית גובה הקבינה הוא הדרגתי, כאשר גובה הקבינה 1,000 וגובה הטיסה 16,000 רגל, הפרש הלחצים הוא בסביבות PSI 6. זאת כאשר בגובה השיוט, עד גובה 37,000 רגל הוא 7.8 ומעל גובה זה הוא עולה ל-8.35. כך שהפרש לחצים של PSI 6 הוא קרוב מאד להפרש הלחצים בשיוט. כשאנחנו מתאמנים בסימולטור, על בריחת דיחוס מהירה, קשה מאד לדמות את התופעות האמיתיות המתרחשות בבריחת דיחוס מהירה. אולי הסיפור של הצוות הזה יכול לתת תחושה כלשהי, למרות שאצלם זה התרחש בסך הכול בגובה 16.

לגבי הסיבה לאירוע. כידוע, המרכב (Fuselage) של מטוסי 737 אינו מיוצר במפעל של בואינג. הוא מיוצר במפעל Spirit AeroSystems הממוקם ב- Wichita. משם המרכב מגיע למפעל בואינג על גבי קרונות רכבת (בתנאי שהרכבת לא מתהפכת ושופכת את תכולתה לנהר. ראו תצלום למטה). גם הם לא מייצרים הכול, חלקים מגיעים לשם מכל העולם. הפלאג המדובר יוצר במלזיה. ככל הנראה שהפלאג חובר למקומו כראוי והגוף הגיע למפעל בואינג ב-Renton. שם נמצאו מספר מסמרות פגומות, באזור סמוך לאותו הפתח. תיקון הפגם, נעשה, במפעל בואינג, על ידי אנשי חברת Spirit AeroSystems. לשם כך היו צריכים לפרק את הפלאג… ככל הנראה שהרכבתו מחדש, אחרי התיקון נעשתה מבלי שהוברג כראוי למקומו. בסך הכול, ככל הנראה, היו חסרים 4 ברגים, שתפקידם היה למנוע את תנועת החלק הזה החוצה ולמעלה. המטוס טס כחודש וחצי, כאשר במהלכם, כנראה שהאזור נחלש בהדרגה, עד שבאותה טיסה הפלאג הזה נתלש ממקומו.

כידוע, בעקבות האירוע קורקעו מטוסים מאותו דגם בכל העולם והחלק עבר בדיקות. גם במטוסי 737-900 יש התקנה דומה, לכן גם מטוסים מדגם זה עברו בדיקות, לרבות מטוסי אל-על.

  • Accident: Alaska B39M at Portland on Jan 5th 2024, emergency exit plug and panel separated in flight (avherald.com)
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תפריט ניווט


  • חדשות ועדכונים
  • מאמרים מקצועיים
  • עדכוני תעופה
  • תאונות אויריות
  • כנסים ואירועים
  • טייסים מספרים
  • מן התקשורת

חיפוש חופשי


חיפוש חופשי

אודותינו

האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אויר בישראל הוקם כאגודה בשנת 1976. זהו איגוד עובדים מקצועי, החבר במעמד עצמאי באירגון ההסדרות החדשה, באגף לאיגוד מקצועי.

האיגוד הישראלי חבר בפדרצית הבינלאומית של איגודי הטייסים IFALPA, ופועל במישור הבינלאומי בנושאים רבים הקשורים לתעופה מסחרית.

צור קשר / contact us

האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אוויר בישראל
רחוב הבעש"ט 6, בניין המכון הגיאופיזי לישראל, אזור התעשייה הצפוני, לוד
טלפון: 08-9150694
פקס: 08-9150934
igud@isralpa.org.il

עקבו אחרינו

Facebook Instagram

כתבו אלינו

הצהרת נגישות

בניית אתרים | קידום אתרים | ניהול מוניטין | WebXp
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס