הפסקת המראה עקב פיצוץ צמיג, 10.7.2024
כמו שאומרים I have a clip…. לעיתים נדירות יש סרטון המתאר תקרית בצורה כל כך חדה ומפורטת.
מטוס מדגם B738, של חברת American Airlines, היה בריצת המראה, בשדה התעופה של Tampa, כאשר התפנצ'ר צמיג (אולי שניים) בכן נסע ימין. הצוות הפסיק המראה, במהירות גבוהה, פינה מסלול בסופו ונעצר אחרי הפינוי. יש דיווחים על כך שפרצה אש באזור כן הנסע. שירותי ההצלה הגיעו למקום (לקח להם כמה דקות) וטיפלו באש.
על פי Flightradar24 המהירות המרבית הייתה 153 קשר קרקעי.
כולנו מכירים (מה זה מכירים, מזמרים מתוך שינה) את רשימת העילות להפסקת המראה. כולנו יודעים שפיצוץ צמיג איננו עילה להפסקת המראה, במהירות גבוהה (מעל 80 קשר). יתרה מזו, זה כל כך ברור ליצרן שלא מפסיקים המראה על זה, שב-FCTM, בפרק העוסק בתקר בהמראה, אין כלל התייחסות לאפשרות של עצירה, רק לקיפול הגלגלים אחרי הניתוק. סעיף ה"סל" לפיו המטוס Unsafe or Unable to Fly, מתייחס למצבו של המטוס ויכולתו לטוס בכלל או בצורה בטוחה, ממש לא ליכולתו לרוץ על המסלול או לעצור. האם באמת אפשר להמשיך המראה עם פיצוץ צמיגים? מניח שהצוות שמע פיצוץ מימין, חש ברעידות חזקות מכן הנסע, שבוודאי השפיעו על גוף המטוס. התיאוריה אומרת להמשיך, אבל התחושות של הצוות, אמרו לו להפסיק. כאשר המהירות כה קרובה ל-V1, החלטה צריכה להתקבל תוך שבריר שניה. לעיתים היא נעשית מתוך אינסטינקט בסיסי הישרדותי. זה צד אחד של המשוואה. הצד השני הוא יכולת העצירה של המטוס, עם צמיג קרוע. הביצועים מחושבים לבלימה ב-RTO, שזה לחץ מרבי על הבלמים, כל הבלמים. הדילמה הזו ידועה לכל טייס. כדאי לזכור שהיצרן (היצרנים לא מושלמים, אני יודע) מבסס את התמרונים שהוא מספק, על ניסויי טיסה ועל ניהול סיכונים קפדני, כך שלבצע את התמרון כפי שהוא כתוב, זו אופציית ברירת מחדל לא רעה בכלל. לצוות הזה זה הצליח הפעם. צוות אחר יכול "לגמור" מחוץ למסלול.