דילמת הקברניט, 26.9.2024
מטוס מדגם A321, של חברת ANZ (ניו זילנד), נחת בשדה התעופה של Wellington, בתנאים שכללו רוחות מסלול חזקות ומשביות. המטוס נגע קשה, ספק עם דפיקת זנב במסלול. הצוות הלך סביב ובהמשך ביצע סטייה לשדה משנה Auckland. בדרכם לשם טיפסו לגובה 18,000 רגל. אחרי נחיתה המטוס נבדק ונמצא שהנחיתה הייתה בעומס של 2.9 ג'י. לא נמצאו סימנים של דפיקת זנב. לעומת זאת נוצרו קמטים במעטפת המטוס. נכון לרגע כתיבת שורות אלה, המטוס טרם חזר לטיסה.
ישנה טענה לפיה המטוס נכנס לגזירת רוח ממש לפני הנגיעה, מה שתרם לכך שהנגיעה הייתה קשה ובהמשך לכך שהצוות החליט לטוס לשדה משנה. בקישור יש סרטון.
נחיתה קשה, אף גבוה. אולי Bounced Landing. בנסיבות כאלה קשה לצוות לדעת האם דפקו זנב או לא והאם נגרמו למטוס נזקים אחרים. הרי רק בידיעון זה קראתם על מטוס שביצע נחיתה קשה בה דפק את כני הנסע ברמה הדורשת את החלפתם. האם זה נכון לקפל כני נסע אחרי נגיעה קשה מאד, בטרם נבדקו? האם זה נכון לטוס לשדה אחר, מה שדורש טיפוס לגובה שכדי לטוס בו יש לדחס את הקבינה, כאשר יש חשש אולי לדפיקת זנב ונזק מבני? דילמה, שכן מצד אחד יש תנאים לא ידידותיים בשדה היעד, מצד שני הטיסה לשדה אחר עלולה לגרור איתה סיכונים אחרים, שאנחנו לא יודעים לכמת. האם הצוות בכלל חושב על האפשרות שהוא דפק זנב ושאולי יש נזק מבני? כל אלה שאלות שצוות, שנקלע למצב כזה מן הראוי שידון בהן בטרם יקבל החלטה.