דוושות תקועות בנחיתה, 6.2.2024
מטוס מדגם B737-MAX8, של חברת United, נחת בניו ארק. במהלך ריצת הנחיתה הקברניט הבחין שהדוושות תקועות. הוא הצליח לשמור כיוון בעזרת היגוי קרקע. גם אצל הקצין הראשון התגלתה אותה תופעה. הקברניט פינה מסלול והסיע לעמדה, כאשר במהלך ההסעה הדוושות חזרו לתפקד רגיל. הקברניט פתח תקלה. התקלה שוחזרה בטיסת בדיקה, שנערכה למחרת.
מספר ימים לאחר התקרית, בוצעה בדיקה של רכיבי המערכת, בתנאי "מעבדה". הרכיבים נוסו בטמפרטורת החדר ותפקדו כרגיל. אחרי שהוכנסו למצב של טמפרטורה קרה, למשך שעה, התברר שהפיתול שנדרש להניע את הארכובה היוצאת מהסרבו של הגה הכיוון, היה גבוה בהרבה מההגדרות ובגלל שהוא מחובר מכנית לדוושות, אלה למעשה היו תקועות.
בימים האחרונים הוציאו ה-NTSB המלצה דחופה לבדוק ולטפל ב-353 מטוסים בהם תיתכן התופעה. על פי ההודעה, המפעיל של הדוושות, המותקן במטוסי ה-MAX ובחלק ממטוסי ה-NG, המיועד לתת ניהוג לדוושות, Rollout (שמירת כיוון בנחיתה אוטומטית על המסלול במטוסי Fail Operational), עלול להיתקע עקב לחות, הנכנסת למערכת עקב התקנה לקויה וקופאת. למרות שאין שימוש למפעיל הזה בגישות שאינן אוטומטיות, הוא עדיין מחובר מכנית לדוושות. בספרות של בואינג יש הנחיות מה לעשות עם הגאים קשים או תקועים. בגדול, ההנחיה הינה להתגבר עליהם בכוח (מה שלא הולך בכוח הולך ביותר כוח). NTSB מודאגים שאם צוות יבחר להשתמש בכוח, כדי לנסות לשחרר את הדוושות, על המסלול, אלה עלולות להשתחרר לפתע והמטוס עלול לרדת מהמסלול.
NTSB ביקשו מבואינג לתת הנחיות חדשות לצוותים, איך להתגבר על הגה כיוון (והגאים אחרים) תקוע, באוויר ועל הקרקע. כמוכן, לעדכן את צוותי המטוסים, בהם תיתכן התופעה.
כמוכן, ביקשו מה-FAA לשקול הנחיה לפרק את הרכיבים, שהותקנו באופן לקוי מהמטוסים, עד שיתקבלו רכיבים חליפיים (המשמעות הינה רק בשמירת כיוון בנחיתה אוטומטית).