גלגול הולנדי, 25.5.2024
בידיעונים קודמים כבר התייחסתי לתקרית זו, בה מטוס מדגם Boeing 737-8 MAX, של חברת Southwest חווה Dutch Roll במהלך טיסה. ה-NTSB הוציאו דוח ראשוני השבוע. יש בו מידע מעניין.
הקברניט היה PF. כאשר סקר את ספר התקלות, מצא שהיו תקלות קודמות הקשורות בתגובות של ה-Yaw Damper בטיסה. נעשו פעולות תיקון על מחשב ה-SMYD.
לאחר התיישרות ואישור המראה, כאשר עבר להיגוי קרקע בעזרת הדוושות, חש שהן היו "קשות".
אחרי הגעה לגובה השיוט, עם חיתחות קל, המטוס החל להתנדנד קלות, סביב צירו, עם תנודות קלות של הגה הכיוון, מה שיצר תחושה לא נוחה, אבל לא קיצונית. הצוות דן בנושא והבחינו גם בתנועות קלות של הדוושות, מה שנראה להם מוזר ולא שייך לתנודות Yaw Damper. בשום שלב לא הופיעה נורית או אינדיקציה של תקלה במערכת.
אחרי נחיתה המטוס נבדק ונמצא נזק מכני באזור בו מורכבים ה-PCU’s.
בחקירה (נמשכת) נמצא שכל התופעות החלו אחרי שהמטוס עבר תהליך תחזוקתי, יומיים קודם. בתחילה, לא הייתה תנועה של דוושות עם פעולת ה-Yaw Damper, אבל אחרי עבודות תחזוקה מתוכננות, לפתע החלו הדוושות להגיב לתנועותיו (מה שלא אמור לקרות). כאשר המטוס שוגר MEL ללא Yaw Damper התופעה לא קרתה. החקירה נמשכת ובין היתר אמורה לקבוע מתי נוצר הנזק המכני בתוך מייצב הכיוון.
נקודה אחת אני רוצה להאיר: הקברניט חש משהו חריג בדוושות, שהן היו קשות מהרגיל, בתחילת ריצת ההמראה. לפעמים כדאי ללכת עם התחושות. אם דוושות קשות, הגאים קשים בבדיקה, נקודה קשה או משהו נתקע במהלך הבדיקה, אלה תופעות לא נורמליות שמן הראוי לבדוק ואולי לא כדאי לבדוק אותן בטיסה.