אש בסיפון המטען הראשי, 9.11.2024
לזה באמת אפשר לקרוא Total Loss…
מטוס מטען, מדגם B734, של חברת Total, היה בגישה לסאו פאולו, כאשר הצוות הכריז חירום ודיווח על אש בסיפון המטען הראשי. לאחר זמן קצר פסק הרדיו עם המטוס, אם כי הטרנספונדר המשיך לשדר. הצוות הצליח להנחית את המטוס ונעצר על המסלול. המגדל דיווח על אש מגוף המטוס. הצוות הצליח לחלץ את עצמו, באמצעות החבלים, דרך חלונות תא הטייסים. תקרת הסיפון הראשי עלתה באש. שירותי הכבאות פרצו למטוס והשתלטו על האש. למטוס נגרם נזק גדול מאד, ככל הנראה נמחה.
מטוסי 737 מטען נפוצים מאד בעולם, אפילו אצלנו באל-על נפוץ אחד כזה. טיפול באש בתא המטען הראשי, שונה מהותית מאשר בתאי המטען התחתונים. אם לאלה יש מטפים, שחומר מדכא אש משוחרר מהם, לתוך התאים, לאחר שאלה נוטרלו מזרימת אוויר, הרי בסיפון הראשי אין כאלה. השיטה להשתלט על אש, בסיפון הראשי, היא מניעת חמצן. זה יכול לעבוד לא רע, כאשר האש עוד קטנה והמטוס בגובה בו אחוז החמצן נמוך. ברגע שהאש מתחילה להתגבר והמטוס כבר בגובה נמוך, או קרוב לשדה הנחיתה המיועד, רק טיסה מהירה ונחיתה מידית יכולה להציל את המצב (הפרטים המלאים מופיעים בספרות). ככל הנראה שבתאונה זו, האש פרצה או התגברה, בשלב בו המטוס היה יחסית קרוב לשדה היעד. הצוות עשה מה שיכול היה, נחת וברח על נפשו.
מה גרם לאש בתא המטען? האם ניתן היה למנוע אותה או להקטין את נזקיה? רשות החקירה של ברזיל CENIPA פתחה בחקירה. למרבה המזל יש את מי לראיין.