אש במנוע על הקרקע, 28.6.2023
מטוס מדגם B737-9MAX, של חברת United, נחת בשדה התעופה של ניוארק והסיע לעמדה, כאשר התקבלה התרעת אש במנוע שמאל (#1(. הצוות עצר, ביצע את הבד"ח, כיבה את המנוע, משך ידית ושחרר בקבוק כיבוי אחד. ההתרעה פסקה. לא נראו מבחוץ סימני אש או עשן. המטוס נגרר לעמדה. בעמדה, בבדיקת המטוס, אנשי תחזוקה זיהו סימנים של נזילת דלק מהמנוע. כמוכן, בפתיחת הכיסויים התגלו סימני חום ופיח.
NTSB חקרו את האירוע ופרסמו לאחרונה דוח סופי. המסקנה: האש במנוע נגרמה מנזילת דלק, שנגרמה מסגירה של אום, על מחבר צינור דלק, בפיתול שלא בוצע על פי הספרות הטכנית (מאז ההרכבה הלקויה המטוס ביצע 551 קטעי טיסה).
כמה הערות. הטיסה נגמרת במונית. הפתעות יכולות לתפוס אותנו בכל מקום. כיום יש NNC לאש במנוע על הקרקע. במקרה הזה, התקבלה התרעה והצוות פשוט נעצר במקום וביצע את הבד"ח. לא נמסר האם הכריזו חירום, אבל כאשר יש התרעת אש, אם זה על הקרקע או באוויר, זה עלול להתפתח במהירות ולצאת משליטה. הכרזת חירום חיונית.
הבד"ח מתאים מאד למצב. הוא כולל את כל הפעולות של כיבוי המנוע ואבטחתו. במסגרת ה-NNC משחררים בלון כיבוי אחד ולא יותר, עד ההחלטה אם לבצע פינוי חירום או לא. במקרה דנן ההתרעה פסקה בכל מקרה אחרי בלון אחד ויתכן שהאש דעכה קודם כל עקב הפסקת אספקת הדלק. את הבלון השני, אם בכלל, משחררים למנוע שבו יש התרעה, במסגרת בד"ח EVACUATION. איך יודעים אם יש מצב לביצוע פינוי חירום? התרעת האש פסקה. האם זה אומר שאין אש? לא בהכרח. כדאי מאד להשתמש בדיווחים חיצוניים, קבינה, מטוסים, מגדל, כבאים. במטוסים מסוימים, כמו 737, אפשר לפתוח חלון ולהתרשם באופן בלתי אמצעי.
עצרנו. כיבינו מנוע ושחררנו בקבוק. ההתרעה פסקה. החלטנו שאין צורך בפינוי חירום. מה עכשיו? אין שום הוראה או נוהל מחייב, זה כבר השיקול של הקברניט. האם להסיע לעמדה? האם לכבות גם את המנוע השני ולהמתין לגרירה? במקרה דנן הצוות החליט להמתין לגרירה. במצב כזה מניעים APU, מכבים את המנוע השני וממתינים. סבלנות. כבר אמר מישהו שאנחנו הטייסים Waiters. כל הזמן מחכים למשהו.
