אש בכן הנסע, 5.10.2024
מטוס מדגם A321, של חברת Frontier, היה בטיסה מסאן דייגו ללאס וגאס. ממש לפני ההנמכה עדכנו הדיילים את הטייסים על ריח חריג בקדמת הקבינה. זמן קצר לאחר מכן גם הטייסים הבחינו בריח, משהו כמו גומי שרוף. הצוות חבש מסכות והקברניט, ששימש PM, החל לבצע את בד"ח SMOKE/FUMES/AVNCS SMOKE. תוך כדי הביצוע חדלו מספר מערכות מלפעול, ביניהן המצערת האוטומטית והטייס האוטומטי. אצל הק"ר, שהטיס, נוצרה אי בהירות האם המערכות חדלו עקב בידוד מערכות החשמל, במסגרת הבד"ח, או שאלה ניזוקו מאש. הבד"ח עוד מורה לעבור לתצורת ELEC EMER CONFIG, כאשר העשן או האד מהווים את הסיכון הגדול או שאי אפשר לזהות את מקורם. מכיוון שמקורם לא היה ידוע, הקברניט החל לבצע את התהליך. ביצוע הבד"ח הזה גורם גם להפלת ה-RAT (Ram Air Turbine) ובהמשך לנפילת התצוגות, הרדיו והטרנספונדר בצד ימין. גם ה-DFDR הפסיק להקליט. הקברניט לקח את ההטסה. בהמשך נוצרו קשיי תקשורת עם הבקרה והק"ר השיב להודעות בעזרת קליקים. במהלך ההצטרפות הקברניט התרכז מאד בהטסה בראייה והצגים שלו הציגו נתונים חלקיים בלבד. עקב היעדר נתוני מגבלות מהירות על ה-PFD, הצוות נעזר בתווית מהירויות המודבקת בתא. הצוות נכנס לגישה ונחת בשלום. בערך.
אחרי הנגיעה הקברניט הרים רברסרים והחל לבלום. הוא דיווח שהוא חש שאין בלמים אוטומטיים ואין Anti-Skid. מיד נשמעו פיצוצים, עשן ואש הופיעו מאחורי כני הנסע. המטוס נעצר על המסלול והקברניט הצמיד בלמי חניה. הקברניט הורה לנוסעים ולצוות להישאר לשבת. כבאיות הגיעו במהרה והשתלטו על האש, שדעכה כבר עם העצירה. בתחילה הכבאים דיווחו לצוות שהייתה אש במנוע, אבל לאחר מכן התברר שרק מכני הנסע. הצוות חשב על ביצוע פינוי חירום, אולם נמלך בדעתו לאחר שהכבאים עדכנו אותם שאין אש ואין סכנה ממשית.
הפרטים הללו נכללים בדוח הראשוני של ה-NTSB. נכתב שם שביצוע ELEC EMER CONFIG גורם להפסקת ה-Anti-Skid, הרברסרים, והיגוי הקרקע (ועוד). בד"ח SMOKE/FUMES/AVNCS SMOKE כולל הנחיות איך להחזיר את היכולות הללו לפני הנחיתה…
כאמור, לא מדובר בדוח סופי אלא רק בדוח ראשוני. אירוע של אש, עשן ריח מוזר הוא אירוע בעל פוטנציאל לקטסטרופה. אחת לתקופה אנחנו מתאמנים בסימולטור על תרחישים כאלה וגם בקופסה מורגש הלחץ ועומס העבודה. בידוד מערכות עלול לגרום להפסקה של מערכות חיוניות ולא תמיד יש לנו רשימה מסודרת מה יעבוד ומה לא, לעיתים נופתע. היכולת שלנו לנתח את המצב, בצורה מושלמת, כאשר אנחנו בעומס, מוגבלת. בבד"חים הללו גם יש הוראה (כך בבואינג) לא לעכב את הנחיתה עד לביצוע כל הסעיפים, נחיתה בהקדם היא בעדיפות. באירוע הנדון ריח מוזר בתא הביא בסופו של דבר לפיצוץ צמיגים ואש בכני הנסע.
במהלך טיסה יש איומים רבים, את חלקם הצוות יכול לצפות, חלקם מגיעים בהפתעה. התוצאה תלויה בתפקוד של הצוות.
