APPROACH BAN, 12.8.2024
מטוס מדגם ATR 72, של חברת Jump, ביצע טיסה לשדה התעופה של Guernsey, באנגליה, בתנאי ראות נמוכה. התחזית הייתה לערפל, אולם לא הייתה צפויה ראות של פחות מ-550 מטר, כפי שנדרש ל-CAT1. במהלך הטיסה הקצרה, הגיעו דיווחי מזג אוויר שבהם הראות ירדה מתחת לזו שהייתה חזויה. הצוות האט את הטיסה ואף נכנס לריתוק, לפני כניסה לגישה, בהמתנה לשיפור. לאחר מספר סיבובים, כאשר הצוות שקל לחזור לשדה המוצא, המגדל הודיע שה-RVR עלה ל-550 מטר. הצוות תדרך את הגישה, אבל בתדריך לא התייחסו ל-Approach Ban. לאחר שהצוות חישב שיש להם דלק לבצע גישה וללכת לשדה משנה אם לא תצלח, נכנסו לגישת ILS למסלול 27. עם הכניסה לגישה, דיווח ה-RVR שוב ירד ולא עלה מעל 450 מטר, לאורך כל הגישה. הצוות המשיך הנמכה, מתחת לגובה המוגדר כ-Approach Ban (1,000 רגל מעל גובה השדה) והגיע למינימה, בניגוד לתקנה. במינימה, הקברניט (לדבריו) גילה קשר עין עם המסלול, הכריז LAND וניתק ט"א. הק"ר ככל הנראה לא ראה את המסלול או את התאורות בבירור. הוא הכריז "מינימום" אבל לדבריו לא שמע תגובה מהקברניט (PF צריך להכריז Landing או Continue או Go Around) ולכן הכריז על הליכה סביב. על פי נהלי החברה, ברגע שאחד הטייסים מכריז על הליכה סביב, זה מחייב ולכן באזור גובה 70 רגל מעל המסלול, הקברניט המופתע החל בפעולות. הוא פתח מנועים והורה לקפל שלב במדפים, אבל זווית העלרוד לא שונתה כנדרש, כך שהמטוס "שייט" מעל המסלול, בגובה שנע בין 61 ל-78 רגל, למשך 15 שניות. לאחר מכן המטוס החל לטפס והצוות החליט לסטות לשדה המשנה.
AAIB של אנגליה חקרו את התקרית ופרסמו לאחרונה בולטין המסכם אותה. מסקנותיהם היו כי הטיסה המשיכה להנמיך, מתחת לגובה Approach Ban, למרות שהראות המדווחת הייתה מתחת למינימה. יתכן שהקברניט זכר משהו מהתקנות כפי שהיו בעבר. הק"ר לא "איתגר" אותו בנושא. בחציית המינימה, בלבול ותקשורת לקויה בצוות, גרמו לכך שהוכרזה הליכה סביב, אולם זווית העלרוד נותרה כזו שבה המטוס טס אופקי. המטוס טס כמעט אופקי מעל המסלול, בגובה נמוך, למשך 15 שניות, בטרם התחיל לטפס ולאחר מכן הצוות סטה לשדה משנה.
מדובר בבולטין, לא דוח חקירה מלא. יש כאן חריגה מתקנה (Approach Ban). התקנה הזו מיועדת למנוע מצב שבו צוות מגיע למינימה, כאשר הסיכוי שיהיו לו תנאי הראות הנדרשים להשלמת הגישה נמוך ושלא תיווצר לו דילמה. מזכיר-אחת התקריות החמורות שאירעו בשנים האחרונות באל-על, הייתה צוות שלא הוריד גלגלים בגישה בראות נמוכה בלוטון. התרעות של המטוס גרמו לצוות ללכת סביב. מעבר לעייפות החריגה שהייתה בטיסה, הצוות תידרך גישה בראות נמוכה, אבל לא התייחס ל-Approach Ban. כאשר הגיע לגובה, נוצרה לצוות דילמה לגביה וכאשר דנו ביניהם האם אפשר להמשיך או צריך ללכת סביב, שכחו להוריד גלגלים.
אמנם צוות צריך להיות מוכן להליכה סביב בכל גישה, אבל כאשר מתבצעת גישה בראות נמוכה או מגבלתית, על אחת כמה וכמה. צריך לחזור על ה"שיר". לרוב אנחנו לא שרים מה שאנחנו מטיסים אלא רק את הפעולות הטכניות, אבל הליכה סביב כרוכה בהרמת אף…
תקשורת. COMM. זו אחת המיומנויות הלא טכניות של אנשי צוות. על פי הבולטין, היה "קצר" בתקשורת בצוות לפחות בשתי נקודות. הק"ר לא אמר דבר, בעניין חריגה מה-Approach Ban (אולי היה לו "נוח" להמשיך לנסות להגיע לנחיתה?). בהגעה למינימה, לא היה ברור לו אם הקברניט רואה את מה שצריך, כי ההכרזה של הקברניט או שלא נאמרה בכלל (הקלטת CVR לא הייתה זמינה לחוקרים) או שלא הייתה ברורה. אנחנו צריכים לדבר ברור, אסרטיבי ובזמן. בנקודות קריטיות יש הקראות מוגדרות Callouts. אם אנחנו ממלמלים משהו לא בדיוק על פי הסטנדרט, זה עלול ליצור בלבול. אם רוצים להמשיך בגישה, צריך להכריז את זה, על פי ההכרזות הסטנדרטיות.




