תקלת מד גובה אלקטרוני, 13.2.2025
מטוס מדגם A319, של חברת Air Canada Rouge, המריא מאנטיגואה לטורונטו. בחציית גובה 800 בטיפוס, החלו להתקבל הודעות והתרעות שונות, שמקורן היה תקלת מד הגובה האלקטרוני (התרעת מצב כני נסע, מנועים וכיוצא באלה). הצוות הבין שמדובר בהתרעות שווא. עצרו טיפוס, נכנסו לריתוק כדי להתמודד עם משמעויות התקלה. בהתייעצות עם מוקד תחזוקה, הם משכו לחיץ הקשור למערכת מד הגובה האלקטרוני ובכך פסקו ההתרעות. נחתו בשלום בשדה המוצא.
מזכיר שהתאונה של חברת Turkish באמסטרדם, התרחשה בהמשך לתקלת מג"א שמאל. בפיינל המטוס התנהג כאילו הוא על הקרקע וסגר מנועים בגישה לסרק, כמו Retard של נחיתה. לצוות היו התרעות שונות במהלך ההצטרפות, אבל הם לא ממש התייחסו אליהן. תקלת מג"א גם עלולה להשפיע על התנהגות הניווט במוד LNAV ועוד השפעות שלא כולן כתובות בספר. העובדה שצוות מזהה את התקלה, זה כבר חצי הדרך לפתרון. לא נהוג למשוך לחיצים בטיסה, למעט אם כתוב במפורש ב-NNC. יש מצבים שבהם, משיקולי בטיחות, מוטב לעשות זאת, גם אם לא כתוב. כמובן שיש לנקוט משנה זהירות ולבצע תהליך קבלת החלטות מסודר. זה מסוג התקלות בהן, אם יש זמן, זה לא רע בכלל להתייעץ עם גורם טכני על הקרקע. בכל מקרה, כדאי לחשוב מה ההשפעות של נטרול מד הגובה האלקטרוני. יש כאלה והן עשויות להיות שונות אם מדובר במג"א שמאל או ימין.




