הרשם לרשימת הדיוור לציבור הרחב:



ISRALPA
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
ISRALPA
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
ינואר 12, 2025

תאונה קטלנית בדרום קוריאה, 29.12.2024

מטוס מדגם B738, של חברת Jeju ועליו 175 נוסעים ו-6 אנשי צוות, הגיע מבנגקוק, לנחיתה בשדה התעופה Muan בדרום מערב קוריאה הדרומית. המטוס נכנס לגישה למסלול 01. ככל הנראה המטוס פגע בלהקת ציפורים ונגרמו לו נזקים, שיתבררו בהמשך. הצוות הלך סביב, הכריז חירום וקיבל אישור לפנות ולהיכנס לנחיתה מידית למסלול 19. הנחיתה התבצעה ללא גלגלים. מסרטונים שצולמו ממספר זוויות נראה שהמטוס היה מהיר ונגע במסלול עמוק. ככל הנראה הוא גם לא היה בתצורת מדפים לנחיתה וגם מעצורי אוויר לא נראו. נראה כי הרברס הימני נפתח. המטוס רץ על גחונו ועל המנועים, לאורך המסלול. לאחר מכן עבר את סופו במהירות, אל הקרקע הרכה. המטוס פגע במבנה בטון של אנטנה הרבה אחרי המסלול, התפרק ועלה באש. מעצמת הפגיעה והאש נהרגו 179 מתוך 181 יושבי המטוס. שני ניצולים, פצועים קשה, הם דייל ודיילת מהמטבח האחורי. 

נפתחה חקירה. פרטים יוצאים ויצאו בהמשך. הגישה הראשונה והשנייה צולמו מכמה זוויות. בגישה הראשונה נראה המטוס כאשר הוא נפגע מציפור ויוצא "פוף" מאחורי מנוע ימין. כנראה הלך סביב לפני כן, שכן הוא עם גלגלים מעלה. הנחיתה, כאמור, צולמה ממספר זוויות. מה היו הנזקים של פגיעות הציפורים? מדוע המטוס נחת בלי גלגלים ושלא בתצורת נחיתה? כל אלה ועוד, שאלות שבוודאי ידונו בחקירה. בינתיים אותרו שני המקלטים והועברו לפענוח. התברר כי 4 הדקות האחרונות, לפני התאונה, לא הוקלטו, מסיבה לא ברורה (אולי תקלת חשמל כללית?).

כמה נקודות טכניות. במטוסי 737 אין כמעט מצב בו לא ניתן להוריד את כל כני הנסע או את חלקם. ההורדה הראשית נעשית באמצעות מערכת הידראולית. אין סיבה שזו תפסיק לפעול כתוצאה מפגיעת ציפור. גם אם כן, ההורדה הידנית, נעשית באמצעות כבלי מתכת, הנמשכים מרצפת תא הטייסים אל נועלי כני הנסע, כל אחד בנפרד. 

הוצאת רברס אינה תלויה במצב קרקע של כני הנסע. מתחת ל-10 רגל אפשר להוציאם בכל מקרה.

גישה לנחיתה, שלא בתצורת נחיתה, מפעילה מספר התרעות קוליות וויזואליות. האם צוות יכול שלא להבחין בהתראות אלה ולהתעלם מהן? מהניסיון העולמי התשובה היא חד משמעית כן. במצבי לחץ, בפרט אם יש עוד התרעות קוליות בתא, תקלות, עומס ולחץ, צוות יכול שלא לשמוע ולא לראות. כזכור, כבר נחת מטוס Airbus בפקיסטן, בלי גלגלים, מבלי שהצוות הבחין בכך.

המטוס נוגע במסלול ללא גלגלים

המטוס מתקרב לסוף המסלול

אין לי כוונה להעביר ביקורת או להיות חכם תחת הנאונים. הצוות המעורב היה כנראה מוסמך והמטוס כמו שלנו. פגיעות ציפור קורות, למרבה הצער, די הרבה. זה קורה כמעט בכל שדה, Muan אינו חריג, מבחינה זו ומאפייני מיקומו לא שונים מהותית מנמל התעופה קנדי, לדוגמה. עם זאת, ברובם המוחלט של המקרים, פגיעת ציפור אחת ואף יותר, לא אמורה להביא מטוס להתרסקות. כפי שאני חוזר וכותב, בטיסה מתרחשים אירועים שלפעמים ניתן לצפות ולפעמים לא. התוצאה תלויה, לרוב, בתפקוד של הצוות. הצוות זה אנחנו.

מעניין לעניין, באותו עניין. על פי פרסומים בתקשורת, מתברר כי המשטרה של דרום קוריאה מעורבת מאד בחקירה. פשיטות על משרדים, החרמת מסמכים, עיכוב יציאה מהמדינה של "מעורבים" וכיוצא באלה. מבחינתם מדובר בחקירה פלילית לכל דבר. כאשר יש תאונה, תפקידה של משטרה למצוא את האשמים, מי חרג מתקנה או מחוק ולהפלילו. העיתונות והציבור רוצים "דם". להתיז ראשים. זה ההיפך הגמור ממטרתה של חקירה בטיחותית, תחת כללי ICAO. תפקידה של חקירה בטיחותית לברר את הנסיבות, להסיק מסקנות ולהמליץ על פעולות שימנעו תאונות. כל זה תלוי ברמת הפתיחות ושיתוף הפעולה של המעורבים. ברגע שזה עובר למישור פלילי… לא תהיה פתיחות ושיתוף הפעולה יהיה מזערי, עם ייעוץ צמוד של עורכי דין. בהצלחה.

  • Crash: Jeju B738 at Muan on Dec 29th 2024, gear up landing and overrun
  • Accident Boeing 737-8AS (WL) HL8088, Sunday 29 December 2024
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תפריט ניווט


  • חדשות ועדכונים
  • מאמרים מקצועיים
  • עדכוני תעופה
  • תאונות אויריות
  • כנסים ואירועים
  • טייסים מספרים
  • מן התקשורת

חיפוש חופשי


חיפוש חופשי

אודותינו

האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אויר בישראל הוקם כאגודה בשנת 1976. זהו איגוד עובדים מקצועי, החבר במעמד עצמאי באירגון ההסדרות החדשה, באגף לאיגוד מקצועי.

האיגוד הישראלי חבר בפדרצית הבינלאומית של איגודי הטייסים IFALPA, ופועל במישור הבינלאומי בנושאים רבים הקשורים לתעופה מסחרית.

צור קשר / contact us

האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אוויר בישראל
רחוב הבעש"ט 6, בניין המכון הגיאופיזי לישראל, אזור התעשייה הצפוני, לוד
טלפון: 08-9150694
פקס: 08-9150934
igud@isralpa.org.il

עקבו אחרינו

Facebook Instagram

כתבו אלינו

הצהרת נגישות

בניית אתרים | קידום אתרים | ניהול מוניטין | WebXp
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס