התרעת EGPWS בהצטרפות, 2.2.2025
מטוס מדגם A320, של חברת easyJet, הצטרף לנחיתה בשדה התעופה HURGHADA שבמצרים. ההצטרפות בוצעה מצפון, לנחיתה על מסלול 34L. במהלך ההצטרפות, לקראת סוף "עם הרוח" ופניה לצלע בסיס, בהנמכה לגובה 2,900 רגל, התקבלה התרעת EGPWS (לא נמסר איזה סוג). הצוות טיפס לגובה 4,000 רגל והמשיך לנחיתה. התקרית התרחשה בשעת ערב, במזג אוויר נאה.
שדה HEGN ממוקם על הגדה המערבית של הים האדום, דרומית מערבית משארם. בשדה שני מסלולים מקבילים, בכיוון 34/16. ההצטרפות מצפון מערב נעשית על שני STAR בשמות BOPOB 1A או SOKOT 1A. המטוס דנן ככל הנראה הצטרף על השני מבניהם. התהליך יורד דרומה מקביל ממערב לשדה, עד כ-15 מייל דרומית ממנו, לנקודת הפניה GN203 שגובהה 6,100 רגל MANDATORY. ה-MSA באותו סקטור הוא 9,200 רגל ובסמוך לנתיב יש מכשולים והרים. מעט דרומית מנקודת סוף ה-STAR יש פסגה בגובה 4,085 רגל. ההמשך הוא לרוב בתהליך RNP.
לא נמסר איזה תהליך המטוס עשה. נקודת הפניה שלו לצלע בסיס הייתה בפועל כ-3 מייל צפונית מנקודת הפניה המתוכננת ב-STAR. אם הוא הנמיך ל-2,900 רגל, במסגרת ה-STAR, הוא היה בחריגה משמעותית של 3,200 רגל כלפי מטה. אם הוא קיבל אישור לבצע גישת ראיה, הוא כנראה לא לקח בחשבון את המכשולים בדרכו. לא סתם ה-STAR מתוכנן כך.
לא נמסר במאמר איזו התרעת EGPWS הוא קיבל. בהחלט יתכן שהוא קיבל התרעת CAUTION ממכשול שלפניו, על פי תכונת ה-Enhanced של המערכת, בהתאם לווקטור של המטוס, יחסית למכשולים המופיעים בבסיס הנתונים.
האם נכון להמשיך בגישה, אחרי קבלת התרעת EGPWS? הקברניט הזה סבר שכן. הוא תמרן, טיפס רגעית לגובה 4,000 רגל ומיד הנמיך חזרה להצטרך לתהליך RNP 34L. ההתרעה הייתה, טופלה, חלפה ולכאורה הכול בסדר. יתכן שזו הייתה התרעת CAUTION שמחייבת רק תיקון ומאפשרת המשך גישה. ואם מקבלים PULL UP רגעי במהלך גישה, היה וחלף, האם צריך לבצע תמרון? האם זה נכון להמשיך בגישה? אם קיבלנו התרעת EGPWS, כנראה שאנחנו לא בדיוק נמצאים איפה שחשבנו שאנחנו, אז אולי כדאי לצאת מההצטרפות ולהתארגן מחדש?




