הרשם לרשימת הדיוור לציבור הרחב:



ISRALPA
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
ISRALPA
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
ינואר 12, 2025

הפסקת המראה במהירות גבוהה, 5.1.2025

מטוס מדגם B789, של חברת Etihad, היה בריצת המראה, על מסלול 34 במלבורן, כאשר הצוות החליט להפסיק המראה. הפסקת ההמראה החלה במהירות 150 קשר קרקעי לערך. המטוס נעצר על המסלול. עשן היתמר מאזור הבלמים ושני צמיגים התרוקנו. לא ברור אם "התפוצצו" או ששסתומי הפריקה נמסו וגרמו להתרוקנותם, כמתוכנן. 

רשות החקירה של אוסטרליה הודיעה כי הצוות הפסיק המראה עקב EGT גבוה, על המנוע הימני "בהתאם לנהלי התפעול". לא נפתחה חקירה.

שתי סוגיות מרכזיות, לפחות, צצות מהתקרית הזו. האם יש להפסיק המראה, על EGT גבוה, מעל 80 קשר והאם כדאי לפנות מסלול או להישאר עליו.

התשובה היבשה, לשאלה הראשונה היא NO. EGT גבוה, מעל 80 קשר, אינו אחת העילות, הרשומות ב-QRH להפסקת המראה. מזכיר שיש לא מעט התרעות מושבתות, בשלבים שונים של הטיסה, בהתאם לסוג המטוס ותחכומו. נכון להיום, בתמרון הפסקת המראה, בתחום המהירות הגבוהה, על ה-PM להכריז רק על תקלות ואירועים המשפיעים באופן חמור על בטיחות הטיסה. העילות להפסקת המראה, מעל 80 קשר הן מוגבלות. אש או התרעת אש, כשל מנוע, התרעת גזירת רוח צפויה או שהמטוס לא בטוח או לא יכול לטוס. ניתוח הסיבות לכך מופיע ב-FCTM. המטרה היא לאזן בין הסיכונים שבהפסקת המראה לא מוצלחת או שלא לצורך, לבין הסיכונים בהמשך ההמראה. בהקשר זה יש לזכור שטייסים, עד כמה שזה לא יאומן, הם בני אדם ולעיתים פועלים באינסטינקט, בניגוד למה שלמדו והתאמנו. יתכן מאד שהקברניט, במקרה זה, ראה אינדיקציה אדומה של חום יתר, סבר שאולי יש לו נזק חמור והחליט להפסיק המראה. 

האם לפנות מסלול? במקרה דנן, המטוס עצר על המסלול וחסם אותו, לזמן מה. האם לפנות מסלול או לא, זה אחד הנושאים שהצוות אמור להידרש לו, בהמשך לביצוע התמרון. יש יתרונות מסוימים להישארות על המסלול. יש יתרונות גם ליציאה ממנו, בעיקר לתפעול של גורמים אחרים. פינוי מסלול, משמעותו המשך הסעה, גם אם לזמן קצר. זה מה שעלול להעביר את הבלמים ואת הצמיגים למצב של חום יתר, מעבר למה שהפסקת ההמראה לכשעצמה גרמה. הפסקת המראה, במהירות גבוהה, אמורה להביא את הבלמים לספיגת אנרגיה גבוהה, גם כך. פינוי מסלול עלול להביא לאש בכני הנסע והתפוצצות צמיגים. מצב לא רצוי. כמוכן, אם נדרשת התערבות של כוחות כיבוי והצלה, עם פינוי חירום או בלי, על המסלול יש שטח לעבודה, על מסלולי הסעה פחות. אין שני מצבים דומים. זה נושא שהצוות צריך לקחת בחשבון ולקחת החלטה מהירה. 

  • Incident: Etihad B789 at Melbourne on Jan 5th 2025, rejected takeoff due to EGT overtemp
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תפריט ניווט


  • חדשות ועדכונים
  • מאמרים מקצועיים
  • עדכוני תעופה
  • תאונות אויריות
  • כנסים ואירועים
  • טייסים מספרים
  • מן התקשורת

חיפוש חופשי


חיפוש חופשי

אודותינו

האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אויר בישראל הוקם כאגודה בשנת 1976. זהו איגוד עובדים מקצועי, החבר במעמד עצמאי באירגון ההסדרות החדשה, באגף לאיגוד מקצועי.

האיגוד הישראלי חבר בפדרצית הבינלאומית של איגודי הטייסים IFALPA, ופועל במישור הבינלאומי בנושאים רבים הקשורים לתעופה מסחרית.

צור קשר / contact us

האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אוויר בישראל
רחוב הבעש"ט 6, בניין המכון הגיאופיזי לישראל, אזור התעשייה הצפוני, לוד
טלפון: 08-9150694
פקס: 08-9150934
igud@isralpa.org.il

עקבו אחרינו

Facebook Instagram

כתבו אלינו

הצהרת נגישות

בניית אתרים | קידום אתרים | ניהול מוניטין | WebXp
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס