איך יודעים שמערכת הדיחוס עובדת כשורה? 24.5.2024
סיפור לא טוב, שהיה יכול להיגמר בתאונה קטלנית. מטוס מדגם A320, של חברת Jinnah, ביצע טיסת פנים בפקיסטן. במהלך הטיפוס, הצוות ביקש לעצור בגובה 8,000 רגל, עקב בעיה במערכת הדיחוס. אחרי זמן קצר הודיעו כי הבעיה הסתדרה וקיבלו אישור להמשיך טיפוס לגובה השיוט. כאשר חצו גובה 23,000 רגל, שני אנשי הצוות חשו סחרחורת וערפול. הם חבשו מסכות. עצרו טיפוס בגובה 27,000 רגל וביקשו לחזור לשדה המוצא. עוד נמסר כי אחד מאנשי צוות הקבינה התעלף ולאחר מכן התעורר. עוד אנשי צוות דיווחו על הרגשה "לא נוחה". נחתו בשלום. נפתחה חקירה. אגב, לא נמסר האם גם נוסעים חשו ברע או התעלפו.
התופעות המתוארות במאמר זה אופייניות להיעדר דיחוס, או זיהום, תופעות של הפוקסיה. אם הטייסים היו מתעלפים, האירוע הזה היה נגמר כמו HELIOS 522. ככל הנראה שחסרים פרטים חשובים בסיפור הזה. מן הסתם, גובה הקבינה עבר 9,550 רגל. האם הייתה התרעת גובה קבינה?
מערכת הדיחוס היא קריטית. כאשר היא לא פועלת כשורה וגובה הקבינה עולה, מדובר על סכנת חיים. המיידיות של הסכנה תלויה בגובה הקבינה וזמן החשיפה, כמו גם בתכונות הפיזיולוגיות האישיות. אינני יודע וגם לא נמסר מה הייתה התקלה, בגינה הצוות עצר טיפוס בגובה 8,000 ומה הביא אותם לחשוב שהבעיה נפתרה. בכל מקרה, אם יש חשד לתקלת דיחוס, גם אם הצוות סבור שזו הסתדרה, מן הראוי להמשיך ולעקוב אחרי הנתונים ולראות שהמערכת אכן מבצעת את פעולתה כנדרש. במטוסי A320, יש תצוגת ECAM המכילה את כל המידע הדרוש:
גובה הקבינה (הסקלה הימנית) האנלוגי מופיע בצבע ירוק, כל עוד הקבינה בטווח הנורמלי. כאשר גובה הקבינה עובר 9,550 רגל, התצוגה משנה צבע לאדום. לעומתה, התצוגה הדיגיטלית מתחילה להבהב, כאשר גובה הקבינה עובר 8,800 רגל. הודעת EXCESS CAB ALT מתקבלת על ה-ECAM כאשר הקבינה חוצה גובה 9,550 רגל כלפי מעלה.
במידה ולא התקבלו התרעות גובה קבינה, יתכן שהתקלה נבעה מזיהום באוויר של המטוס, שמקורו ממערכת ה-BLEED של המנועים. נמשיך לעקוב.
עוד נקודה חשובה. בתאונת HELIOS 522 (ראו בקישור השני) מערכת הדיחוס לא עשתה את עבודתה, הואיל והבוחר היה במצב MAN ושסתום הפריקה היה פתוח. הוא הושאר כך על ידי טכנאי וצוות הטייסים לא הבחין בכך. צוות הקבינה הבחין בכך שהמסכות נפלו, כאשר גובה הקבינה עבר 14,000 רגל. הם חבשו מסכות ולא יצרו קשר עם הטייסים, למרות שהמטוס המשיך לטפס, עד גובה השיוט. כיום (בעקבות אותה תאונה), על פי נהלי התפעול של הדיילים, במידה ויש נפילת מסכות ובתוך 3 דקות המטוס לא מתמרן לצורך הנמכה, עליהם ליצור קשר עם הטייסים ולהתריע על המתרחש. כאשר אנשים, צוות או נוסעים, מתחילים לחוש ברע בקבינה, חובה ליצור קשר עם הטייסים ולעדכן אותם. זה יכול להציל את המטוס ונוסעיו. ככה פשוט, בלי הגזמה.




