מגזרי תעופה

כנס בנושא “עייפות והסחות דעת

ב-25 לאוקטובר 2017, התקיים, על רקע תקנות ה-FTL , כנס מקצועי בנושא עייפות והסחות דעת בשיתוף עם “אגודת פקחי הטיסה בישראל” ובהנחיית מומחים מקצועיים.

איגוד הטייסים דחף תמיד לשינוי התקנות הישנות ותמך באימוץ חוקי מנוחה ותעסוקה עדכניים המבוססים על מחקר וניסיון ארוכי שנים. אין זה מובן מאליו שאיגוד מקצועי תומך בצעדים להגברת הבטיחות תוך קבלת שינויים העלולים לגרום להקטנת יכולת ההשתכרות של חבריו.

להלן דברי הפתיחה שנשא קברניט ד”ר יוסי שוב, יו”ר האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אוויר בישראל:

יש אנשים הקמים בבוקר ורואים טבע, יש הרואים מכשירים, יש הרואים אנשים. אני (כמה לא מפתיע) רואה חיבורים בין אנשים, רואה עבודת צוות. אז, דוס, טיגרמן והוועד המנהל של אגודת הפקחים, תודה גדולה על עבודת הצוות והשותפות בין אגודת פקחי הטיסה בישראל לבין איגוד הטייסים הארצי.

אחד התהליכים הכי מדוברים בהתפתחות הגלובלית של טכנולוגיות התעופה הוא התהליך של העברת השליטה על כלי הטיס מהשמיים אל הקרקע. כלומר, ממני הטייס/הנהג אלייך הבקר שיהיה הקברניט ביחידת הבקרה. בעוד כמה עשורים התפקידים בינינו יתחלפו לגמרי ואתה, הפקח על הקרקע, תהיה קברניט של מבנה ג’מבואים הממריא לניו יורק. אני אהיה שם רק להאכיל את הכלב או כדי שיהיה למי לקרוא לחקירה. נכון להיום, עוד לא קם האב שיקנה לו ול-5 ילדיו כרטיס טיסה למטוס ללא טיס. אבל, בעוד שני עשורים כנראה שכן.

אם היינו קוראים ליום העיון הזה “לאות” ו”מוסחות” זה היה נשמע כמו כנס בלשנים. לעניין ה”מוסחות”, אם נוציא את עניין הסחות הדעת התורמות כמו הסחת דעת מפחד טיסה, הסחת דעת מכאב. נכון להסיח את הדעת מהפחד בעזרת מחשבה מרגיעה או מהכאב בעזרת ליצן רפואי. יש לנו 3 סוגים של הסחות – מוטורית, חושית, קוגניטיבית. מוטורית – טיפול בילד באוטו, שליחת SMS. חושית – קריאת הודעה, רדיו בעוצמה. קוגניטיבית – אתה במקום אחר. זו האחרונה המסוכנת זו הלא מודעת.

ועייפות – היא מילה רזה מידי למושג FATIGUE. הלאות יכולה להיות אקוטית, כרונית, צירקדיאנית ופסיכולוגית. שמחתי על יום העיון ועל רלוונטיות הנושאים שבו כי בעוד שנה בדיוק התעופה בישראל נכנסת לעידן חדש של רגולציה בנושא חוקי שעות מנוחה ותעסוקה לטייסים ולדיילים. מתפלא שלא אומץ הנושא מיידית ובאותה חבילה גם לבקרים ופקחים. שהרי 25 אחוז מהפועלים בעולם הם עובדי משמרות ונמצאים בג’ט לג וככאלו חיים בג’ט לג כשהם מנסים להיות ערים וערניים בשעות שגופם אמור לישון וכך הפקחים בג’ט לג והטייסים לא. ולמה טייסים בחודשי קיץ מרובי טיסות בעצם אינם בג’ט לג? כי במעבר המהיר בין אזורי הזמן הם אינם מסתנכרנים לשעון מקומי כלשהו ואין להם עוגן כך שאין להם LAG (פער).

מקרה ייחודי בו ארגון מקצועי שחקק על דגלו גם שמירה על שכרם ומעמדם של חבריו דוחף ומברך על חקיקה שבהגדרה תוריד את תנאי העסקתם. התרענו שחוקי המנוחה הקיימים אינם בטוחים מספיק. המלצנו על אימוץ תקנה אירופאית או אמריקאית AS IS המבוססת מחקר וניסיון ואנו מברכים ומלווים את היישום

פעם ראשונה נכנסים לטבלת מגבלת השעות עם השעון הסובייקטיבי שלך ולא המקומי האובייקטיבי.

פעם ראשונה שהחוק הגדיר את המילה סירקדיאני (המילה הלטינית שמדברת על השפל במחזור היממתי שלך) והמושג לילה הוא בין השעות 2-6 בבוקר על פי השעון הפנימי שלך אליו אתה מסונכרן ולא זה החיצוני, האובייקטיבי.

חוק השינה והמנוחה הוא חוק מבוסס מחקר בסיסי ויישומי.

מתאים עם פרס הנובל האחרון שקיבלו הול רוזבאך ויאנג (וזו לא להקת רוק מה-60).

המשך יום נהדר לכולנו.

ליצירת קשר

03-33445556

או מלאו פרטים ואנו נחזור אליכם