סיכום כנס IFALPA- אדיס אבבה אתיופיה 09/2019
בתאריכים 17-19 לספטמבר ש"ז התקיים כנס IFALPA אזורי אשר נערך והופק באדיבות נציגי אתיופיה באדיס אבבה., ישראל שייכת לאזור אפריקה והמזה"ת (MED-AFI),
בכנס נכחו נציגים מאתיופיה, טוניס, אלג'יר, קמרון, דרום אפריקה, קניה, סנגל וישראל.
למושב פתיחת הכנס הוזמנה שרת התחבורה הגב' Dagmawit Moges וכן ראש מנהל התעופה האתיופי, Col. Wosenyeleh Hunegnaw
ביקור השרה תרם להכרה באיגוד האתיופי ולסיקור נרחב ע"י עיתונאים מקומיים רבים ובכלל זה רשתות טלוויזיה ורדיו (כתבה פורסמה במהדורת החדשות),
נציגי האיגוד האתיופים הסבירו תוך התנצלות כי הם סובלים מבעיית מודעות בקרב הטייסים והציבור ולכן הם משתדלים להפגין נוכחות במדיה וניצלו את ההזדמנות לסיקור אירוח הכנס.
את הכנס כיבדו נציגי AIRBUS אשר הציגו מס' חידושים ובכלל זה חידוש בנושא הרגיש של מדידת BREAKING ACTION , מערכות המטוס מודדות ומשדרת באופן אוטומטי את יעילות העצירה ע"פ פרמטרים הנמדדים במטוס,
נציג אירבאס העלה לדיון את נושא התדריך לפני המראה, מה נדרש לתפישתם להיכלל בתדריך ומה לא, רוח הדברים כי התדריך נדרש להיות בעיקר תמציתי וקצר ולכלול את הדברים הלא סטנדרטיים הרלונטיים להמראה.
הוצגה מערכת ה EFB של AIRBUS, המערכת המכונה FLYSMART מרכזת את כל החומר הרלוונטי לטיסה ובכלל זה חישוב ביצועים ו QRH דיגיטלי מלא.
במהלך הכנס נציגי המדינות העלו סוגיות בנושא יחסי עבודה ותנאי העסקה, מצבן של חברות רבות ביבשת בכי רע בלשון המעטה, חוסר יציבות, מחסור בכ"א מקצועי, ניהול בעייתי, בחלק מהמדינות
זכות השביתה לא קיימת ופעולות ארגוניות אסורות ועלולות לגרום לשליחת השובתים למאסר.
במושב העוסק בנושאים הטכניים סקרו את השדות השונים באזור ע"פ מדינות וכל נציג דיווח על פערים וחוסרים בשדות, מידע שאינו מצוי בפרסומים הרשמיים,
מידע זה מרוכז בפרסומי IFALPA (אנו דנים באופן הנגשתו לטייסנו),
האיגוד העולמי פועל רבות בנושא הסיוע לטייסים Peer support programmes, אצלנו מכונה רע"ות, בנוסף פועל האיגוד לקביעת סטנדרט אחיד ל דיווח מצב המסלול (GRF)
בדיון זה נציגי המדינות השונות העלו בעיות וסוגיות בנושא תפעול ומידע הנוגע לשדות תעופה ויחידות בקרה, סוגיות רבות בנושא הבקרה המרחבית וחוסר התאום בין היחידות, בעיות כיסוי מכ"מ ותקשורת רבות במרחב האפריקאי,
בכדי לשפר את הממשק, יוזמים נציגי האיגוד המקומי מפגשים עם הפקחים/בקרים, ארוח הפקחים/בקרים בקוקפיט ואחת לתקופה עורכים אחת לתקופה ימי טייסים פקחים (IFALPA DAY –(IFATCA
לכנס הנוכחי הוזמנה נציגת מיחידת הפיקוח והבקרה האתיופית, בהרצאתה שטחה נציגת IFATCA (איגוד הבקרים) בפני באי הכנס את הבעיות שחווים הבקרים והפקחים החל מבעיות תשתית (עזרי הנמכה, מכ"מ, מסלול שמיש אחד באדיס) ו(חוסר) תאום בין הבקרות וכן תנאי הכשרה ושכר ירודים,
הנציג האלג'ירי ציין כי בנוסף לימי פקח-טייס הם מזמינים פקחים לסימלוטור ומדמים בפניהם תרחישי חרום בכדי להמחיש את העומס בתא בזמן ארוע ואת המצופה מהפקח/בקר בתרחישים אלו.
כמו כן הועלו לדיון מגוון נושאים לטיפול, כגון FTL/FRMS, שיפור בממשק בין האיגוד לחבריו, הבהרת היחסים בין האיגוד לוועדים המקומיים, במרבית מדינות אפריקה חברות באיגוד אינה אוטמטית וטייס נדרש להצטרף לאיגוד באופן אקטיבי והוא אינו חבר כברירת מחדל.
האיגוד העולמי נוכח כמשקיף ב IACO.
נוכחות זו משמעותית והביאה למספר הישגים כגון:
- מניעת הדרישה להצבת מצלמות בקוקפיט,
- FTL- מבוסס על מחקרים ולא דרישה לא מבוססת המונעת מאינטרסים זרים.
- מניעת הנמכת הסטנדרטים לאימון והדרכת טייסים.
- צמצום המרווח במרחב האווירי ובנתיבים.
- NOISE ABATMENT– מבוסס כעת על ביצועי המטוס ולא ע"פ הגדרות קשיחות העלולות לפגוע בתפעול.
- שיפור בתרבות הדיווח
- הקשחת הגישה להטסת חומ"ס.
- יצירת סטנדרטים גלובליים לתפעול בשדות תעופה וצמצום הפערים בסטנדרט בין מדינות.
לסיכום,
הכנס הופק ברמה גבוהה, ארוח חם ולבבי, שיתוף פעולה פורה בין כל המשתתפים, נוכחנו להכיר כי מבחינת חקיקה, יחסי עבודה ויציבות תעסוקתית ישראל נמצאת במצב מעולה ביחס לשכנינו,
למדנו כי אנו חולקים את אותן סוגיות בנושא יח"צ פנימה בין האיגוד לטייסים ובין האיגוד לציבור, סוגיות מול הרגולטור.
שיתוף הפעולה וחליפת המידע חיונית להמשך הפעלת הטיסוות באופן בטוח ויעיל.
איקה ועופר