מה קורה כאשר ברק פוגע במטוס
בארה"ב לבדה מתרחשות כ-25 מיליון פגיעות ברקים בשנה. כ-49 איש מתים כל שנה מפגיעות ברק. ומה עם מטוסים? פגיעות של ברקים במטוסי נוסעים הם עניין של יומיום בעולם. אנשים שואלים: "האם בטוח לטוס בסביבת ברקים" והתשובה המוחלטת היא "כן!".
"מטוסי נוסעים מתוכננים לעמוד בפגיעות ברקים" אומר הפרופסור ג'ון האנסמן (John Hansman) מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT). מטוסים הנפגעים מברק עוברים בדיקה בטיחותית ומוחזרים לשירות ללא נזק או לאחר תיקונים מזעריים. המטוסים הם מכונות מורכבות והיצרנים שמים בהם דגש על חיוטים חשמליים. מערכות חשמליות המקיפות חלקים כמו תא המכשירים האלקטרוניים או מיכלי הדלק מקבלות הארקה כדי למנוע ניצוצות וקצרים (Arcs).
לדברי פרופ' האנסמן, בדרך כלל פגיעות הברק מתרחשות בקצוות החדים של המטוס, כמו קצה הכנף או החרטום והזרם יוצא דרך הזנב. זה קורה כי גוף המטוס הופך ל"כלוב פאראדיי" (מיכל המונע שדות אלקטרומגנטיים). האנרגייה והמטענים החשמליים מפגיעת הברק עוברים סביב המעטפת החיצונית של הכלי ומגינים על החלקים הפנימיים מכל זרם חשמלי.
לדבריו, מטוסים חדישים כמו ה-"בואינג 787" או ה"אירבוס 350" בנויים מאחוז גבוה יותר של חומרים מרוכבים (Composites), כמו סיבי פחמן, הגורמים להולכה חשמלית פחותה יותר של גוף המטוס והכנפיים. היצרנים פיתחו דרכים להתגבר על כך על ידי שהם מוסיפים חוטי מתכת לתוך החומרים המרוכבים, כדי לוודא מוליכות טובה של חלקיו החיצוניים של המטוס.
לסיכום אומר האנסמן כי פגיעות ברק אינן בעייה חמורה מהיבטי הבטיחות. כאשר מטוסים עוקפים אזורי סערה, זה לא בגלל ההימנעות מברקים אלא כדי להבטיח טיסה חלקה יותר, פחות חתחות (Turbulence), או המנעות מנזק חיצוני לגוף המטוס מפגיעת ברד.
http://time.com/4910412/plane-struck-lightning-safety/
עיבוד ותרגום – אילן הייט