הרשם לרשימת הדיוור לציבור הרחב:



ISRALPA
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
ISRALPA
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
נובמבר 8, 2017

לאן פונה המטוס כשדוחפים רגל ימין לדוושה?

לפני שנים רבות הייתה לי הזכות להשתתף בכנס בענייני בטיחות טיסה בארה"ב. אחד משיאי האירוע היה דברים שנשא לפני הקהל סרגי סיקורסקי, בנו של איגור סיקורסקי – ממציא ההליקופטר.

סרגי סיקורסקי היה מהנדס אירונאוטי בעצמו, אך כל הנוכחים – בעיקר טייסים ואנשי בטיחות-טיסה – רצו לשמוע אותו מספר על אביו.

לאלה שאינם מכירים: איגור סיקורסקי היה טיס, ממציא ובונה אווירונים ברוסיה הצארית, עוד לפני המהפכה. הוא התחיל לבנות ולהטיס דגמים שונים רק כמה שנים אחרי טיסתם הראשונה של האחים רייט. בתחילה בנה מטוסים חד מנועיים שזכו להערכה רבה, אך התקדם ובנה, עוד לפני מלחמת העולם הראשונה, מטוס נוסעים דו-כנפי ארבעה-מנועי (!) שנקרא בשם ה- “Grand”. המיוחד במטוס זה היה שבחלקו הקדמי הייתה מרפסת. כן, מרפסת שבה יכלו לעמוד שלושה נוסעים ולהתפעל מהנוף, במהלך הטיסה.

שנתיים לאחר המהפכה הבולשוויקית ברוסיה ונפילת הצאר, בשנת 1919, היגר איגור סיקורסקי לארצות הברית והקים את החברה הנקראת על שמו. בתחילה המשיך ליצור מטוסים עם כנף קבועה, אך בהמשך התחיל לפתח את ההליקופטר. המסוקים הראשונים שלו היו אבי-הטיפוס לכל המסוקים הטסים כיום. המסוק הראשון מתוצרת מפעלי סיקורסקי שיוצר במספרים גדולים השתתף כבר במלחמת העולם השניה.

אז מה סיפר הבן, סרגיי, על אביו איגור?

כשהגיע לארצות הברית הקים סיקורסקי קשר עם האחים ווילבור ואורוויל רייט, בכוונה לשתף עמם פעולה. פרץ בינו לבינם וויכוח בקשר להגאי המטוס ולשליטה בו.

איגור סיקורסקי טען: "אם אני רוצה לבעוט בארגז תפוחי אדמה ולהזיז אותו שמאלה, אני בועט בו ברגל ימין. כשאני רוצה לפנות שמאלה כשאני רוכב על אופניים, אני דוחף את ידית ה"כידון" הימני. לכן, כדי להפנות את המטוס שמאלה, ילחץ הטייס על דוושת ימין!"

האחים רייט טענו ההיפך: לחיצת דוושה ימנית תפנה את המטוס ימינה – וכך בנו את מטוסיהם.

כולם יודעים מי ניצח בוויכוח…

כתב: אילן הייט

« פוסט קודם
פוסט הבא »

תפריט ניווט


  • חדשות ועדכונים
  • מאמרים מקצועיים
  • עדכוני תעופה
  • תאונות אויריות
  • כנסים ואירועים
  • טייסים מספרים
  • מן התקשורת

חיפוש חופשי


חיפוש חופשי

אודותינו

האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אויר בישראל הוקם כאגודה בשנת 1976. זהו איגוד עובדים מקצועי, החבר במעמד עצמאי באירגון ההסדרות החדשה, באגף לאיגוד מקצועי.

האיגוד הישראלי חבר בפדרצית הבינלאומית של איגודי הטייסים IFALPA, ופועל במישור הבינלאומי בנושאים רבים הקשורים לתעופה מסחרית.

צור קשר / contact us

האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אוויר בישראל
רחוב הבעש"ט 6, בניין המכון הגיאופיזי לישראל, אזור התעשייה הצפוני, לוד
טלפון: 08-9150694
פקס: 08-9150934
igud@isralpa.org.il

עקבו אחרינו

Facebook Instagram

כתבו אלינו

הצהרת נגישות

בניית אתרים | קידום אתרים | ניהול מוניטין | WebXp
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס