חברת QANTAS מנסה לקבל אישור מטייסיה ומרת"א האוסטרלית לביצוע נתיבים ארוכי טווח
חברת QANTAS מתכננת לרכוש השנה מטוסים לביצוע הנתיב שובר-השיאים בן 21 שעות הטיסה בין סידני ולונדון. ניצבים לפניה שני מכשולים: קבלת הסכמתם של הטייסים ושל רת"א המקומית ל- Duty time ארוך במיוחד.
חב' QANTAS, כמו גם חברות אחרות, מתכננות טיסות ארוכות טווח, ללא נחיתות ביניים, כדי למכור כרטיסים יקרים יותר (בכ-20%) לאנשי עסקים המעוניינים בהן.
חברות "בואינג" ו"אירבוס" טוענות כי המטוסים מתוצרתם מוכנים וכל שנותר הוא לקבוע את קונפיגורציית המושבים בקבינה. לעומת זאת, עדיין לא יושב המחיר האנושי של טיסות מסידני לניו-יורק או ללונדון – טיסות האמורות להיות מופעלות החל מ-2022.
טייסי חברת QANTAS טוענים כי אורכן של טיסות שכאלה מחייב את החברה לבצע עוד מחקר בתחום, להוסיף עוד הדרכה, להציב בהן טייסים מנוסים יותר ולהחליף את מערכת דיווח העייפות (fatigue-reporting system) הלוקה בחסר. ה-Duty time של טיסה בקו סידני-לונדון אמור להיות כ-23 שעות (כשהמגבלה הנוכחית באוסטרליה היא 20 שעות).
כיום חברת QANTAS כבר מפעילה טיסות ישירות בנות 17 שעות בנתיב פרת'-לונדון, בצוות של ארבעה טייסים. רת"א האוסטרלית (CASA) תבצע הערכה של ה-Duty time הארוך יותר המתוכנן, בהסתמך גם על מחקר של עייפות הטייסים בקו הזה. באפשרות הרת"א לאשר את ההצעה, לדחותה, להוסיף אמצעים אחרים וטייסים מנוסים בלבד, או להגדיל את זמני המנוחה הנדרשים.
יו"ר איגוד הטייסים האוסטרלי אמר כי למרות השינויים הטכנולוגיים בתעופה, הפיזיולוגיה של הגוף האנושי לא השתנתה מאז ימי האחים רייט. לדבריו צריך ללמוד את ההשפעות של טיסות אולטרה-ארוכות על הביצוע האנושי בתא הטייס.
במחקר שעשה משרד חוקר התאונות הראשי באוסטרליה על עייפות טייסים, נמצא כי 60% מהטייסים בטיסות ארוכות-טווח חשו עייפות בדרגות שונות (מ-Moderate ועד Severe) בטיסותיהם האחרונות. הוזכר כי אחת הסיבות לכך היא שעת ההמראה: הנוסעים מעוניינים בטיסת לילה, בה ניתן לאזן את השעון הביולוגי בעזרת שינה, בזמן שהטייסים צריכים לעבוד.
ניהול העייפות הוא בעייה עולמית לכל חברות התעופה. ב-QANTAS חייב טייס עייף למלא דו"ח ובהמשך נחשבת העדרותו כ- Sick leave. (דבר הגורם למיעוט דיווחים, לדברי אנשי האיגוד, בגלל צורת התשלום על כך).
רת"א האוסטרלית מפקחת ב-QANTAS על מערכת ניהול עייפות (Data-driven fatigue risk-management system) הכוללת דיווחי טייסים, בתקווה כי היא תאפשר יצירת מערכת Duty time גמישה יותר מזו של מגבלה המוכתבת בתקנות. מתקיים גם מחקר של אוניברסיטת פרת' העוקב אחרי צורת שנתם של הטייסים בקו פרת'-לונדון.
כרגע מנוהל מו"מ בין הטייסים ובין QANTAS על חוזה עבודה חדש, כשהטייסים מודעים לרווח שיגיע לחברה עם הפעלת הקווים החדשים. הרכב הצוות יידון אף הוא
לדוגמה: בחברת Singapore Airlines, המפעילה טיסה בת 19 שעות מסינגפור לניו-יורק הצוות מורכב משני קברניטים ושני קצינים ראשונים (החייבים לשבת בתא הטייס גם לפני ואחרי ההמראה. לדבריהם "כדי לשפר את הבטיחות ואת הערנות של הצוות"). ב-QANTAS יש בקוקפיט בטיסות מפרת' ללונדון גם ארבעה אנשי צוות: קברניט אחד, קצין ראשון אחד ושני טייסי שיוט (שאינם ממריאים או נוחתים… וגם מרוויחים פחות). שינויים בהרכב זה יידונו, בין השאר, בחוזה החדש.
עיבוד ותרגום – אילן הייט