חברת "בואינג" מקדמת את ה-777X עם כנפיים מתקפלות
חברת "בואינג" הציגה השבוע, בסלון האווירי של דובאי שבאיחוד האמירויות את תא הטייס של המטוס החדיש שלה בסדרת ה-777. הרעיון של כנפיים מתקפלות הוא גורם-מפתח בתכנון המטוס, ומאפשר פרישה של מלוא המוטה שלו – 235.5 רגל (כ-77 מטרים!). כך תושג יעילות מירבית בשיוט ארוך טווח (Long Range Cruise). על הקרקע, לאחר קיפול קצות הכנפיים, ניתן יהיה להשתמש במסלולי הסעה צרים יותר ובעמדות חנייה מוגבלות-רוחב. החלק המתקפל יהיה באורך של 12 רגל. (כ-4 מטרים) מכל צד.
במהלך ארבע השנים האחרונות מתייעצת חברת "בואינג" עם גורמי רישוי בארה"ב ובאירופה על יישום הרעיון. לאחרונה היא קבלה מה-FAA אישור להמשך הפעילות – בתנאי שהסטנדרטים המקובלים של בטיחות הטיסה ימשיכו ויישמרו. התנאים כוללים: אזהרה לצוות כאשר קצות הכנפיים אינן במצב הנכון, הוכחות למגבלות כושר הנשיאה של המבנה והדגמת יכולת שליטה מקובלת במטוס כשנושבות רוחות צד במהלך קיפול הכנפיים. כמו כן דורש ה-FAA מערכת שתתריע (גם וויזואלית וגם קולית) בפני הטייסים על שהכנפיים אינן במקומן ושהן נעולות כראוי לפני ההמראה – מחשש לאירוע "קטסטרופי".
בין השאר נבדקת גם האפשרות (הנדירה?) שקצה הכנף ישתחרר וינוע בחופשיות במהלך הטיסה. זה עלול לגרום לעומסים ולחוסר יציבות אירו-אלסטית, מאמצי כיפוף ורטיטות של הכנף. נבדקת גם העמידות של קצה הכנף, כשהיא מקופלת, במשבי-רוח בעצמה של עד 65 קשר. על "בואינג" להדגים גם שליטה במטוס כאשר כנף אחת התקפלה באוויר. אפילו מיקומם של אורות הניווט בקצות הכנפיים נתון לבדיקה.
משך העליה / ירידה של קצה הכנף הוא כ-20 שניות. יש ב"יו-טיוב" סרטון של "בואינג" המדגים את הפעולה.
עיבוד ותרגום – אילן הייט