הרשם לרשימת הדיוור לציבור הרחב:



ISRALPA
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
ISRALPA
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
מאי 8, 2019

התפרצויות על פני השמש מגדילות סכנת קרינה למטוסי נוסעים

 תרגום ועיבוד – אילן הייט

 

  המחברת: Emily Underwood . פורסם ב-18 באפריל 2019

 

מחקר חדש מנסה למדוד את השפעת “מזג האוויר בחלל” על טיסות בנתיבים בין-יבשתיים צפוניים.

 

unnamed (1)

An X8.2-class solar flare
On 10 September 2017, the Sun emitted an X8.2-class solar flare, observed here in extreme ultraviolet light by NASA’s Solar Dynamics Observatory. Credit: NASA/SDO/Goddard

במהלך התפרצויות באטמוספירה של השמש, כמו ה-Solar Flares או פליטות של חומר

מהמסה של ה”קורונה” שלה = Coronal mass ejections (CMEs) נוצרים חלקיקים אנרגטיים מאד. חלקיקים אלה מגיעים אל כדור הארץ במהירות, לפעמים רק תוך כדי רבע שעה. ביכולתם לשנות באופן משמעי את רמות הקרינה באטמוספירה ואף על פני הקרקע.

 

אירועים אינטנסיביים אלה, הקרויים Ground level enhancements (GLEs) הם בעלי פוטנציאל לנזקים למערכות האלקטרוניות של מטוסים וכן לנוסעים ובמיוחד לטסים באזור הקטבים – בהם יש פחות הגנה מהשדה המגנטי של כדור הארץ. מחקר חדש חישב את רמות הקרינה שנוסעים עלולים להיחשף אליה במהלך טיסה מסחרית אופיינית רגילה מעל לקוטב וביצע סימולציה של רמות הקרינה במהלך אירוע GLE.

 

כאשר חלקיקים מהשמש פוגעים באטמוספירה של כדור הארץ הם יוצרים “גשם” של נוקלאונים אלקטרומגנטיים (גרעיני אטומים ללא אלקטרונים: פרוטונים וניוטרונים) וגורמים לעליה בהפצצת חלקיקים משניים הפוגעים בקרקע. אלה מזוהים בעזרת תחנות רשת גלובלית של גלאי ניוטרונים, המופזרת בעולם.

 

כאשר עליה שכזו מזוהה לפחות בשתי תחנות נפרדות ובגלאי נוסף, מהחלל, מפורסמת אתראת GLE.

 

unnamed

A map of global radiation doses at 40,000 feet (12 kilometers) during GLE 72 on 10 September 2017. Here μSv.h-1 means microsieverts per hour.

כדי למדוד את כמות הקרינה העלולה לפגוע באנשי הצוות ובנוסעים בעת התרחשות GLE, מדד המחקר דוגמה אופיינית לאירוע, מתאריך 10 בספטמבר 2017. במהלך השבוע שקדם לאותו תאריך נצפו כמה אירועי התפרצויות ו-CME. ביום האירוע נרשם ברשת אירוע גלובלי שנקרא 27 GLE. החוקרים בדקן את החשיפה לקרינה בשני מודלים של טיסה בין-יבשתיות מעל הקוטב: אחת בגובה 30,000 רגל והשניה ב-50,000 רגל.

 

במצב הגרוע ביותר, שבו המריא המטוס קרוב לתחילת האירוע מהלסינקי שבפינלנד בדרכו לאוסאקה ביפן, כשהוא משייט בגובה 40,000 רגל, הוא נחשף ל-90 MicroSievert של קרינה. טיסה מקבילה מהלסינקי לניו-יורק נחשפה לקרינה רבה יותר: 110 MicroSievert.

 

רמות קרינה אלה הן הרבה מתחת לחשיפה השנתית הממוצעת באמריקה, שהיא 1 MilliSievert, אך הן גבוהות יותר מקרינת הרקע האופיינית ויכולות ליצור סיכון רפואי מצטבר לצוותי אוויר ולטייסים – שגם כך נחשפים לכמויות קרינה שנתיות גבוהות פי שלוש. הקרינה יכולה גם לפגוע או לקלקל מכשירים אלקטרוניים רגישים במטוסי נוסעים. מכאן חשיבות המוכנות ל”מזג אוויר חללי”

 

תרגום ועיבוד – אילן הייט

https://bit.ly/2vhi2Ea

« פוסט קודם
פוסט הבא »

תפריט ניווט


  • חדשות ועדכונים
  • מאמרים מקצועיים
  • עדכוני תעופה
  • תאונות אויריות
  • כנסים ואירועים
  • טייסים מספרים
  • מן התקשורת

חיפוש חופשי


חיפוש חופשי
אודותינו

האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אויר בישראל הוקם כאגודה בשנת 1976. זהו איגוד עובדים מקצועי, החבר במעמד עצמאי באירגון ההסדרות החדשה, באגף לאיגוד מקצועי.

האיגוד הישראלי חבר בפדרצית הבינלאומית של איגודי הטייסים IFALPA, ופועל במישור הבינלאומי בנושאים רבים הקשורים לתעופה מסחרית.

צור קשר / contact us
האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אוויר בישראל
רחוב הבעש"ט 6, בניין המכון הגיאופיזי לישראל, אזור התעשייה הצפוני, לוד
08-9150694
08-9150934
igud@isralpa.org.il
כתבו אלינו
Architecture and Design Website by
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס