הפרעת השינה "דום נשימה" (Sleep Apnea) וה- FAA.
כותב המאמר, ד"ר סנקטה (Dr. Sancetta) , הוא קברניט לשעבר במטוסי DC-10 ולרשותו 11,000 שעות טיסה. מאז 1993 הוא עובד כרופא תעופתי בכיר ומשמש כיועץ לרופא הראשי של ה-FAA.
לאחר כמה אירועי בטיחות בתעופה (וגם בכבישים) שנקשרו לעייפות ולשינה מופרעת, פנתה ה-NTSB ל-FAA בבקשה שישקול בדיקות (Screening) ל"דום נשימה". לאחר מערכת מסובכת של לקיחת החלטות וניסוי, הופצו בשנת 2015 לרופאים התעופתיים קווים מנחים לביצוע הבדיקות.
מחבר המאמר היה שותף בהפיכת ההנחיות לכאלה ש"הטייסים יכולים לחיות איתן", כדי למנוע פרקי קרקוע ממושכים מטייסים הסובלים מ"דום נשימה" ומטופלים.
דום נשימה מופיע בשתי צורות: חסימתית (obstructive) ומרכזית (central). הטיפול הרפואי הוא יעיל ומקטין את גורמי הסיכון במקרים חמורים – וגורם לתחושה טובה באופן מיידי. למרות התהליך המסובך של הרישוי שהוכנס על ידי ה-FAA, הוא עדיף על פני קרקוע ממושך.
בדום נשימה חסימתי (OSA), מכשולים בדרכי הנשימה גורמים לשלל הפרעות, החל מנשימה בלתי-סדירה ועד לפרקי זמן ארוכים ללא נשימה בכלל. אלה מלווים בגניחות פתאומיות רמות, כאשר מערכת הנשימה מנסה לפעול, בכל מחיר. הסיכונים המתלווים ל-OSA כוללים השמנת-יתר (לא בהכרח!), שקדים מוגדלים וכן שינויים בגודל ובצורה של הלשון, הלסת והחיך. סימפטום נוסף – אך לא תמיד – הוא נחירות עזות ובלתי סדירות.
אם דום הנשימה אינו מטופל, הוא יכול להביא לשלל תופעות רפואיות חמורות: הוא מגדיל את הסיכוי להפרעות קצב-הלב (atrial fibrillation), ללחץ-דם גבוה, להתקפי לב, לאירועי שבץ, לסוכרת, לכאבי ראש, לאבדן זיכרון ולפגיעות קוגניטיביות אחרות, כמו חוסר קשב ויכולת פתרון בעיות, לעייפות כרונית ולנמנומים וטשטוש במהלך היום. לרגזנות ולאומללות. בעיות נפשיות כמו דיכאון מוחמרות ויש אפילו פגיעה ביכולת הזיקפה.
הטיפול בדום נשימה חסימתי הוא בעזרת מסיכה לאף, (CPAC) ליצירת לחץ אוויר חיובי לדרכי הנשימה בזמן שינה. כמה מדגמי המסיכה הם רועשים ולא נוחים, אך הם משתפרים וגורמים לפחות הפרעות לפציינט – ולאשתו. רוב המשתמשים מדווחים כי נשותיהם חזרו לישון איתם באותו החדר… ניתוח יכול עזור בחלק מהמקרים ויש גם מכשיר פשוט ולא יקר, המוכנס לפה.
דום נשימה מרכזי הוא שונה: למרות שהתוצאות דומות והסיכונים שווים, הוא אינו נגרם מסיבות אנטומיות, אלא מפעילות של המוח. הטיפול מעט יותר מסובך ומשתמש בהזרמה של מעט חמצן למסיכת ה- CPAC.
לאחרונה הובע חשש בין טייסים שה- BMI ( body mass index) שלהם הוא גבולי כי ה-FAA ידרוש מהם להיבדק ל"דום נשימה". הרופאים התעופתיים אמנם בודקים נתון זה, אך ממליצים על בדיקה (Screening) רק אם מזוהים גורמי-סיכון אחרים. הבדיקה הופכת לאחרונה לקלה יותר לביצוע: לא במעבדת שינה ציבורית ובלתי ידידותית אלא בבדיקה ביתית. בכל אופן, בין 75% ל-90% מבעלי ה- BMI הגבוה סובלים מדום שינה קליני.
מה קורה אם זוהית כסובל מדום-נשימה? קבל טיפול! רוב הפציינטים אומרים כי למרות אי הנוחיות בטיפול, הם חשים עתה יותר טוב מאשר במשך שנים (והאשה חוזרת לישון איתם באותו החדר!)
עיבוד ותרגום – אילן הייט