הפרלמנט האירופי מקדם בקרה מעמיקה יותר על נוהגי ההעסקה של חברות התעופה
מודל העסקת הטייסים על ידי חברות Low Cost יפוקח על ידי הפרלמנט האירופי, על פי הצעה המקודמת עתה על ידי המחוקקים, בגלל ההשפעות שיש למודל זה על בטיחות הטיסה.
הנוהג של העסקת טייסים על בסיס חוזים של "אפס שעות" או "שלם-כדי-לטוס", או שכירתם באופן זמני דרך סוכניות תיווך, הביאו לביקורת מאיגודי עובדים. איגודים אלה טוענים כי הנוהג הזה גורם לטייסים למודעות נמוכה יותר לסיכונים ואף מביא אותם לטוס כשהם חולים או עייפים.
הפרלמנט האירופי ונציגים ממדינות ה- EU פועלים לשינוי בתקנות סוכנות בטיחות הטיסה האירופית (European Aviation Safety Agency) או EASA, כדי לתת לסוכנות מנדט המאפשר לחקור קשרים בין גורמים "סוציו-אקונומיים" ובין בטיחות.
ההצעה הועלתה על ידי קבוצה של חברי פרלמנט סוציאליסטים, המודאגים מכך שחברות ה- Low Cost מפעילות יותר מדי לחץ על טייסיהן לטוס – ובכך מסכנות את בטיחותם של הנוסעים. למרות שההצעה מוסכמת על כולם, היא עדיין לא סופית, אלא לאחר שיושג הסכם על הנוסח המלא.
עם זאת, יש גם התנגדות להצעה, מצידן של חברות התעופה ושל אירלנד. אלה טוענות כי אין קשר בין מודלים שונים של העסקה ובין הבטיחות. לטענתן אין קשר מוכח בין בטיחות ובין עניינים סוציאליים והתקנות הקיימות של EASA מספיקות בהחלט. "לוביסט" מטעם אחת מחברות התעופה טען כי זה נסיון של האיגודים לרמוז שתנאי ההעסקה ה"גמישים"הם פחות בטוחים. בבדיקות שערכהEASA עד עתה לא נמצא כי מודלי העסקה משפיעים על בטיחות הטיסה.
מודלי ההעסקה של חברות ה- Low Cost, המתבססות על משכורות נמוכות, הן לאחרונה מוקד של עימותים עם איגודי טייסים. האיגודים מתנגדים לשיטה בה מועסקים טייסים בכל אירופה לפי תנאי החוק האירי, שאינו נדיב.
תרגום ועיבוד – אילן הייט