מאמר הדרכה מטעם IFALPA
מערכת EMAS = לבלימה בקצה מסלול.
מערכת System Engineered Materials Arresting או EMAS, היא משטח בנוי המוצב אחרי סוף המסלול ומתוכנן לעצור בבטיחות מטוסים ש"גמרו מסלול". משטח ה-EMAS מתוכנן כך שהעצירה תתבצע בהפעלת כוחות האטה אחידים וחלקים על כן הנסע של המטוס, מהרגע בו הוא נכנס לתחום ומתחיל "לדרוס" את המשטח. תכנון משטח ה-EMAS מקטין את הפוטנציאל לנזק מבני למטוס. כאשר יש EMAS בסוף מסלול הוא אמור להופיע על מפת השדה, אך עדיין לא נקבע לכך סטנדרט מחייב. בשטח, מופיע ה-EMAS כמשטח אפור מורם מעט, עליו צבועים לעיתים "ראשי-חץ" (Chevrons) צהובים.
איך משתמשים?
איגוד הטייסים הבי"ל IFALPA אינו מספק הנחיות למפעילי המטוסים, עם זאת, אלה הכללים שמספקים יצרני ה-EMAS כדי להבטיח שהמטוס נכנס לתחום המערכת בהתאם לנתוני התכנון:
אם במרוצת ההמראה או הנחיתה חש הטייס כי המטוס יחרוג מהמסלול וייכנס ל-EMAS, רצוי שיפעל כך:
- המשך הבלימה וההאטה, ללא קשר למהירות המטוס – כולל תהליך Rejected/Aborted Takeoff.
- אם בעת נחיתה, לפעול על פי נוהלי בלימה מירבית Maximum Braking procedures, כפי שהם מופיעים בספרי המטוס.
- שמירת קוו האמצע (Centerline) של המסלול: המשך שמירת אמצע הציר יביא ליעילות מירבית של יכולת העצירה של ה-EMAS. איכות התאוטה תלויה בהמשך ההמצאות על משטח ה-EMAS.
- להמשיך במאמצי העצירה: המשטח הוא מערכת פסיבית ולכן זו הפעולה היחידה הנדרשת מהטייס.
- לאחר העצירה הסופית אין לנסות ולהסיע את המטוס או להזיזו. יש צורך בגרירתו.
- ההחלטה על פינוי הנוסעים תהייה בהתאם לנוהלי המפעיל / החברה.
לזכור לתדרך: לפני המראה או נחיתה, צריך הצוות להיות מודע לקיומו של ה-EMAS במסלול. בדיקת הדפית (ג'פסן וכיו"ב) והמידע אודות המערכת יוכלו להיות לעזר.
תרגום ועיבוד – אילן הייט