AGE Committee 02.12.2018
תפקיד הוועדה הוא מתן נקודת המבט של הטייס בכל הנושאים הקשורים לשדות תעופה.
נציגי ומומחי הוועדה מייצגים את IFALPA בהרבה קבוצות עבודה ופאנלים של ICAO בהן נלקחות החלטות בנושאי תכנון ותפעול שדות תעופה.
הפעילות מקיפה נושאים שונים החל מסימון עמדות ברחבה החנייה ועד לקבוצות עבודה בנושאי חדירות למסלול ועזרי ראייה.
בנוסף, מוציאה הוועדה פרסומים בנושאי שדות תעופה שרלוונטיים לקהילת הטייסים העולמית.
אני חבר בוועדה החל מקיץ 2015. זהו הכנס השני בו השתתפתי. מעבר לכנס השנתי, מועברים בתפוצת המייל של חברי הוועדה, ניירות עמדה ודיון על נושאים שעל הפרק. אחד המאפיינים של ארגוני ICAO זה זמן הטיפול הארוך בנושאים אשר מועברים להם ע״י וועדות IFALPA השונות. נושא שילוט מרחק מסלול שנותר (runway distance remaining ) שהטיפול ומסמך ההצעה נכתבו כבר במפגש ב 2015 הגיע רק עכשיו לידי הוועדה המתאימה ב ICAOועדיין לא אושרה….
סיכום וועדת AGE פרנקפורט, 21-25 אוקטובר 2018.
היום הראשון:
- התבצע בנפרד מהכנס עצמו ועסק בהכנת מבנה ותוכן קורס לטייסים כנציגים ב RST – Runway Safety Team .
- הקורס יתחלק לשלוש רמות: coordinator, supervisor, mentor . הרעיון הוא לתת כלים וידע כדי להיות שותפים בקבוצות העבודה שעוסקות בבטיחות באזור המסלול, כולל הכרה רשמית כלשהי בנציגים הללו, כדי לחזק מעמדם כלפי שאר הגורמים השותפים.
היום השני:
- תחילת הכנס עצמו.
- מעבר על סיכום הפגישה הקודמת בהונג-קונג.
- מעבר על סטטוס התקדמות מטלות מהפגישה בהונג-קונג.
- שיפור העבודה המשותפת עם וועדת ACI.
- דיון בנושא מתן שמות למסלולי הסעה, עמדות וכדו׳.
נושא שכנראה יגיע לקבוצת העבודה של עזרי ראיה למסלולים Runway Visual Working Group
- עדכון בנושא בניית ש״ת חדש בבייג׳ין ע״מ להכיל את כמות הנוסעים האדירה שהשדה הבינלאומי אינו יכול להכיל.
- פעילות הוועדה בנושא wild life hazards . בעיקר פגיעות ציפורים. יש כנס בנושא בוורשה בנובמבר. (הערה: שווה ליצור קשר עם העוסקים בדבר בארץ, ללמוד ולהעביר מידע לחברי הוועדה).
- ICAOהוציאה את הדרישה בצורך בנציגי הטייסים ב RST. סיבות פוליטיות גרידא. הוועדה נלחמת להחזיר את חובת הנוכחות חזרה לנוהל של ICAO.
- תקציר מפגש קבוצת עבודה בנושא RFFS.
- יצירת סטנדרד ל – TDZ Lightening . המלצת הוועדה היא להתאים את אורך התאורות לאורך הסימונים על המסלול (TDZ Markings ), בעיקר במסלולים קצרים (מתחת ל 2400מ׳), אחרת נוצרת אנומליה שלעיתים 900מ׳ של תאורה מגיע לאמצע מסלול…
- המשך דיון על סימון Movement Area, האם נדרש וכיצד לסמן וליצור סטנדרטיזציה. ש״ת O’here ושטוקהולם כדוגמאות.
- התאמת שדות תעופה למטוס 777X. הראשון יוגדר כ code F לנחיתה וכ Code E בהסעה. ממדי המטוס מהווים אתגר תכנוני.
היום השלישי:
- עיקר היום עסק בהמשך גיבוש תכנית ה RST Representative/Coordinator Course. הקמת פורום משותף לעזרה והתייעצות בין הנציגים. הרעיון הכללי הוא לייצר נציגים נוספים מקרה קהילת הטייסים להשתתף ב RST’s ולתת להם כלי לימוד והתקדמות בתחום. הוועדה קידמה את אישור הנושאים הנדרשים לדעתה מנציגים אלו.
- הצגת EMAS System, סטטוס באירופה, ע״י האיגוד הגרמני. דיון היכן המערכת אמורה בדיוק להימצא, ממדים וכדו׳. כיצד מופיעה המערכת בדפיות השדה השונות. אין אחידות נוכח ריבוי חברות שמייצרות דפיות (ג׳פיסן, לידו ועוד) ושאינן מחויבות לסטנדרט מסוים.
- עלה הצורך בהצגת המערכת ע״ג דפית הגישה (ליד תצוגת ההליכה סביב). הגדלת המודעות בקרב טייסים. EMAS Awareness.
היום הרביעי:
- לא הייתי נוכח.
- תוכנן כחצי יום לסיום המעבר על הנושאים שנשארו מהפגישה הקודמת.
- במידה והזמן יאפשר, ימשיכו לגבש את קורס ה RST Representative.
- בחירות לשני סגנים (vice chairmen).
סיכום:
בכנס השתתפו כ 19 נציגים, יותר מאשר בשנתיים שלפני כן.
נתח גדול מהכנס עסק כאמור בגיבוש קורס לטייסים כנציגים ב RST’s. בנושא זה הייתה התקדמות משמעותית ומתוכנן קורס ראשון כזה בבנגקוק בחודש נובמבר.
נדרשים מתנדבים מקומיים שיהיו נציגים בקבוצות ה RST. דורש חשיבה כיצד ״לשווק״ את הנושא.
אני ממליץ לבחור לפחות עוד שלושה נציגים (בנוסף אליי) מקרב טייסי החברות, כדי שיהיו שותפים. מתכונת הקורס הראשוני תהיה, ככל הנראה, בחלקה בלימוד מרחוק אונליין וחלקה באופן פרונטלי.
באופן כללי, הוועדה נאבקת שקולה ימשיך להישמע ב ICAO וגם בתוך IFALPA עצמה. יש שיפור מסויים, אך עדיין
לא נמצאים איפה שהיינו רוצים.
לכשייצא הסיכום הרישמי של הכנס, אשלח לעיון חברי המועצה.
בברכה
קברניט חורב דור