צרות בגן עדן
התעופה באירופה נחשבת מהבטוחות בעולם, אם לא "ה..". אנחנו מכירים את הבקרה המשובחת, ברוב השדות, את ניהול התעבורה. יש באירופה חברות מהטובות בעולם. רקורד הבטיחות מרשים. מתברר שמאחורי החזות המרשימה, מסתתרת אמת מטרידה. איגודי הטייסים והדיילים של אירופה חשים כי בטיחות הטיסה איננה בראש מעייניהם של סוכנות הבטיחות בתעופה (EASA) ושל בעלי תפקידים רבים בתעשייה. מצורף קישור למאמר, שפורסם על ידי איגוד הטייסים של אירופה ECA. המאמר מפנה זרקור לסרט דוקומנטרי שפורסם רק לאחרונה. הסרט עוסק בסיכונים הבטיחותיים הטמונים בהעסקת עובדים בתעשייה, בעיקר בחברת "חסך" (Low Cost). סוגים יצירתיים של העסקה, יוצרים מצב בו עובדים אינם מרגישים חופשיים לדווח על אירועי בטיחות או להציף בעיות בטיחות. הם נדרשים לקחת החלטות, בעלות משמעות בטיחותית, לעיתים בניגוד לנטייתם המקצועית, מחשש לפרנסתם. בין היתר, יש טייסים ואנשי צוות אחרים, המגיעים לעבודתם עייפים או חולים, מחשש שיפוטרו.
אגב, המונח "חברת חסך" או Low Cost אינו מתייחס למחירי הכרטיסים, אלא למבנה ההוצאות של החברה. מחירי הכרטיסים הזולים הם רק תוצאה של מבנה ההוצאות. כאשר חברה מבקשת לחסוך בהוצאות, היא מגייסת כוח אדם זול (בין יתר הדברים שהיא חוסכת בהם). זה יכול להיות טייסים חסרי ניסיון ואפילו טייסים שמוכנים לעבוד בחינם, או אפילו לשלם, רק כדי לצבור שעות (שלא לדבר על התשלום בגין תהליך ההסמכה). היא חוסכת בכל הוצאה שאיננה הכרחית, כדי לייצר הכנסה. טסה עם רזרבות דלק נמוכות ביותר ונראה את הקברניט שיחליט לקחת עוד. חברות ב-IATA, מחייבת חברת תעופה לעמוד בסטנדרטים בטיחותיים מחמירים באמצעות תוכנית IOSA. השקעה בבטיחות ועמידה בסטנדרטים, עולות כסף. כיום יש בארגון 300 חברות תעופה. שלושת החברות הישראליות, אל-על, ארקיע וישראייר, חברות. חברות החסך הגדולות Ryanair, Wizz air, EasyJet, אינן חברות. הן כנראה לא רואות חשיבות בכך, זה עולה כסף שאינו תורם לייצור הכנסה ובכלל, למה הם צריכות להתנדב להביא מפקחים חיצוניים שיבחנו את דרכי הפעולה שלהן? כמו בדברים אחרים, מי שמשלם זול (כרטיס) מקבל מוצר זול, גם שירות וגם בטיחות.
מצורף קישור למאמר וממנו יש קישור גם לסרט המלא (אורכו 47 דקות).