לא נעים לטעות בפניה, 28.12.2023
מטוס מדגם B788, של חברת התעופה האתיופית, הסיע למסלול 34L, בנמל התעופה טוקיו נריטה, בדרכו לסיאול. במהלך ההסעה הצוות פנה בטעות שמאלה, צפונה (במקום ימינה דרומה), מקושרת S3 למסלול הסעה K. בשלב זה הופיע מולו מטוס מאותו דגם, של חברת התעופה Jetstar, שהיה בדרכו למסלול 34L. שני המטוסים נעצרו. גורר נשלח למקום ודחף את המטוס האתיופי לאחור, פינה דרך למטוס האוסטרלי ולאחר מכן שני המטוסים הסיעו לאותו מסלול והמריאו. כך זה נראה, עם שני המטוסים עומדים זה מול זה. לא נעים
טעויות הסעה הן רעה חולה. יש המון כאלה, הרבה יותר מדי, אגב גם אצלנו. יש מקרים שזה נגמר באי נעימות ויש מקרים בהם זה עלול להיגמר בחדירה למסלול פעיל. אגב, בניתוחי בטיחות טעויות הסעה מסווגות תחת Runway Incursions, עקב הפוטנציאל.
לעיתים יש שדות בהם ההתמצאות קשה. הרבה מסלולים, הרבה מסלולי הסעה וצמתים. לעיתים השילוט לא הכי ברור. במטוסי 787 יש על ה-ND תצוגה של הרחבות ושל מסלולי ההסעה. התצוגה היא מונוכרומטית ולעיתים קשה להתמצא בה. על האייפד, באפליקציית ג'פסן אפשר לראות את המיקום של המטוס, אם הג'י פי אס "חודר" את הזגוגיות. ב-787 זה לא תמיד עובד, במטוסי 737 כן. על האייפד אפשר "לצייר" את הנתיב, על ה-ND לא. יש להסיע עם דפית הסעה פתוחה. בכל מקרה, התצוגה במקרה הטוב מראה לנו איפה אנחנו נמצאים, אבל אינה מראה לנו איפה אנחנו אמורים להיות. התמצאות מרחבית ומודעות מצבית אף פעם לא מזיקות. לצוות צריכה להיות תמונה של מיקומו ושל נתיב ההסעה שלו. במקרה של ספק יש להאט, אפילו לעצור ולברר. הבעיה היא שהרבה פעמים צוותים טועים, כאשר הם לגמרי בטוחים שהם צודקים. פרנויה קלה וריכוז מלא. זהו AOV.