ירדנו מהמסלול קצת, אז מה קרה… 3.2.2024
מטוס מדגם A320, של חברת Avion Express, נחת על מסלול 19 בוילנה. במהלך הריצה המטוס ירד ימינה מהמסלול, רץ על הקרקע הרכה והמושלגת, חצה מחבר והצליח לעלות בחזרה על המסלול. לאחר זמן המתנה קצר הצוות הסיע את המטוס אל עמדת החניה. למטוס נגרם נזק משמעותי.
בקישור המצורף יש סרטון בו נראית התקרית במלואה. במהלך הנחיתה נשבה רוח צד חזקה. המסלול היה רטוב. לפי הסרטון היו קטעים ממנו בהם היו ממש שלוליות Standing Water.
שני חלקים עיקריים יש בתקרית הזו. האחד, כמובן עצם ירידת המטוס מהמסלול. השני- ההחלטה של הצוות להמשיך להסיע, אחרי שהמטוס ירד לקרקע רכה, עם מנועים פועלים ברברס.
לגבי הירידה מהמסלול. המסלול היה רטוב וכנראה עם שלוליות ונשבה, כאמור, רוח צולבת. במצב כזה יש אפשרות שהמטוס יכנס לשלולית, יתחיל להחליק, אולי אפילו Hydroplaning ויאבד שליטה כיוונית. יש בספרות הנחיות מה לעשות עם הרברסרים, שכן במצב של החלקה הכוח שהם נותנים עלול להחמיר אותה ולהביא לירידה מהמסלול. לכן, צריך קודם כל לקפל אותם, לחדש את השליטה הרוחבית ורק לאחר מכן להוציא אותם שוב, אם יש צורך. כמובן שיש לזה מחיר, במישור של ביצועי העצירה, אבל באיזון השיקולים, קודם כל צריך למנוע ירידה הצידה מהמסלול, במהירות גבוהה.
התרשים שלמטה נלקח מה-FCTM של מטוסי 737, תרשים זהה יש ב-FCTM של מטוסי 777/787
כאשר מטוס יורד מהמסלול, אין לצוות שום מושג אילו נזקים נגרמו לו. יכולים להיות נזקים לכני נסע, לבלמים, למנועים ולמערכות אחרות. במצב כזה לא מסיעים. נזק לכן נסע עלול להחמיר ולהגיע לכדי שבר. עלולה להיות נזילה הידראולית מהבלמים שיכולה להתפתח לאש. המנועים עלולים "לאכול" חצץ, עשב, חול ונזק עלול להיגרם להם ולהחמיר. ההחלטה להסיע לעמדה היא נטייה אנושית "למזער" את המחיר ואת הנזק. כדאי ללמוד להתגבר על הנטייה הזו. אפשר אולי לפנות מסלול, אבל להמתין לבדיקה חיצונית ולגרירה.
לנושא Hydroplaning יש התייחסות קצרה ב-FCTM, יותר בהקשר של אמצעים למדידת ביצועי עצירה. מצורף מאמר בנושא.